Facebook noscript imageS rundar annonsförbud genom AiP Media
Nyheter
S rundar annonsförbud genom AiP Media
Foto: Bulletin/Christine Olsson/TT
Foto: Bulletin/Christine Olsson/TT

Socialdemokraternas mediebolag AiP Media sprider politiskt vinklat innehåll via sajter och konton i sociala medier. Genom att paketera budskapen som redaktionellt material kringgår partiet Metas förbud mot politiska annonser.

Socialdemokraternas mediebolag AiP Media driver ett nätverk av sajter och konton i sociala medier där det inte alltid framgår tydligt att partiets bolag är avsändare. Samtidigt köper bolaget stor räckvidd på Facebook och Instagram genom att publicera politiska budskap som redaktionellt innehåll, vilket inte omfattas av Metas nya förbud mot politiska annonser, enligt en granskning från TV4 Nyheterna.

– Det tycker jag är problematiskt. Jag tycker att det är vilseledande, säger sociala medier-experten Emanuel Karlsten till TV4.

Politiksajt vinklar till S fördel

AiP Media har lanserat sajten Politikkollen, som utger sig för att vara ett ”digitalt uppslagsverk” om makt och politik riktat till barn och unga. TV4:s granskning visar att innehållet är politiskt vinklat, där Tidöpartierna framställs negativt medan Socialdemokraterna beskrivs i positiv ton.

Under avsnittet ”Om oss” på Politikkollen framgår det att sajten drivs av S genom Aip Media.

Artiklar om Magdalena Andersson och Stefan Löfven har en mer reklamlik och positiv ton, medan texter om Tidöpartiernas företrädare fokuserar på kritik och skandaler, enligt TV4. I ett avsnitt om Ulf Kristersson skrivs citat i typsnittet Comic Sans – ett typsnitt som ofta används ironiskt för att få text att framstå som mindre seriös.

TV4:s granskning av Politikkollens texter om olika ideologier visar tydliga skillnader. Socialdemokrati beskrivs med varma formuleringar som ”värdiga liv” och ”solidaritet”, samt en lång lista på reformer som partiet drivit igenom. Konservatism beskrivs däremot som en ideologi som ”kan leda till stagnation” och ”försvåra nödvändiga reformer”. Kritiken mot socialdemokrati är vag och mjuk, medan konservatismen framställs betydligt mer negativt.

AiP Media driver även Instagram-kontot ”Jävla uland”, vilket Bulletin tidigare har rapporterat om. Kontot publicerar memes om svenska politiker och följs av Magdalena Andersson.

Läs mer: S-bolagets konto om C-ledare: ”Lowkey ginger”

Partiet finansierar ”digital offensiv”

AiP Media har sitt kontor på Sveavägen 68, samma adress som Socialdemokraterna. Ur bolagets årsredovisningar framgår att partiet, som hundraprocentig ägare, skjutit till pengar för en ”digital offensiv”, enligt TV4.

– Jo, vi får anslag från Socialdemokraterna för att stärka den digitala närvaron och stötta progressiva perspektiv på sociala medier och i den offentliga debatten. Men det handlar inte om att få in och i detalj styra eller göra urval av vilka frågor eller ämnen som ska lyftas, säger AiP Medias vd Daniel Färm, tidigare S-ledamot, till TV4.

M: ”Fula metoder och vilseledning”

Moderaterna reagerar kraftfullt på granskningen. Finansmarknadsminister Niklas Wykman skriver på X att Magdalena Andersson ”bestämt sig för att föra in fula metoder och vilseledning in i svensk valrörelse”.

”På samma sätt som Socialdemokraterna var medvetet otydliga om att intäkter från lotterier tillfaller deras parti, vill de helst inte att någon känner till att de driver trollkonton i sociala medier och därtill vinklade sajter om politikkunskap. Informationssajter som riktar sig till barn och unga och som är medvetet vinklade för att gynna S intressen och beskriva motståndaren negativt”, skriver Wykman.

Den moderate opinionsbildaren Susanna Silfverskiöld skriver på X att ”det kräver svar från Magdalena Andersson.”

Westerholm: ”Lite patetiskt”

Magdalena Andersson har försvarat AiP Medias konton trots den otydliga avsändaren, något som Ledarsidornas Johan Westerholm, tidigare kopplad till Socialdemokraterna, är kritisk till.

– Att Magdalena Andersson sitter och himlar om att de gör så här, det tycker jag är lite patetiskt faktiskt, säger Westerholm till Bulletin.

Han menar att det är meningslöst att neka till att strukturerad opinionsbildning pågår på nätet.

– Att neka till det, det är ju bara fånigt, säger Westerholm.

Läs mer: Anderssons försvar av S-konton: ”Bara fånigt”

Bulletin söker Socialdemokraterna för en kommentar.

Cecilia Aspegren

Journalist.