Facebook noscript imageSå jobbar partierna på sociala medier
Politik
låsaSå jobbar partierna på sociala medier
Det är full fart på partiernas och toppkandidaternas sociala medier-konton. Men när det kommer till betalda inlägg har de olika strategier. Grafik: ANDERS HUMLEBO
Det är full fart på partiernas och toppkandidaternas sociala medier-konton. Men när det kommer till betalda inlägg har de olika strategier. Grafik: ANDERS HUMLEBO

I skuggan av debatten om Sverigedemokraternas anonyma konton pågår ett mer traditionellt valkampanjande på sociala medier. Flera partier trappar upp sitt annonserande – medan Liberalerna gör precis tvärtom. – Fattiga partier behöver vara mer strategiska med sitt arbete, säger medieforskaren Marie Grusell.

MP:s toppkandidat Alice Bah Kuhnke äter falafel i Tiktok-klipp och på Instagram virar C:s Emma Wiesner in sig i EU-flaggan i en kohage. På SD:s Facebook-sida trummas budskapet in att partiet vill bygga murar. Det märks att det är valtider i sociala medier.

Denna artikel är endast för prenumeranter

Välkommen att prenumerera på Bulletin. Då får du tillgång till hela artikeln och allt vårt exklusiva innehåll. Välj din prenumeration och bli en del av Bulletins community idag.