
Sjukskrivningarna kostade 46 miljarder under 2024, hälften kopplad till psykisk ohälsa. Men svenskarna har inte blivit sjukare – de har bombarderats med propaganda om diagnoser av psykologer, psykiatrer och politiker, skriver Torsten Sandström.
Försäkringsföretaget ERGO rapporterar att 46 miljarder kronor betalats ut i sjukpenning under 2024. Siffrorna har hämtats från Försäkringskassan. Ungefär hälften av de sjukskrivningarna – alltså ett belopp på ca 23 miljarder – hade koppling till mental ohälsa, som oftast anges som orsak till längre sjukskrivningar i landet.
Ingen kan väl tro att det svenska folket plötsligt blivit överansträngt, stressat och knäckt av psykisk ohälsa! De materiella arbetsvillkoren har ständigt förbättrats. Det nya är psykologers, psykiatrers och politikers envisa tal om själslig ohälsa. Människors ordinära privata upplevelser har vänts mot arbetslivet så att jobbet kan sägas skapa psykisk ohälsa.
Visst finns en liten grupp med allvarliga själsliga symptom. Men denna grupp tvingas att trängas med de horder av unga och medelålders som fått lära sig att de är psykiskt sjuka och på den vägen kan slippa jobba (och i stället få sjukpeng).
Jag menar att svenska folket under några decennier bombarderats med propaganda om psykiska diagnoser och sjukdomar. Inte undra på att vanliga människor – som förr jobbat på – nu börjar känna efter och alltmer tenderar att sjukskriva sig. Jag vill inte främst klandra de enskilt anställda, även om alla har ett eget ansvar. Främst vänder jag mig mot kåren av psykologer, psykiatrer och politiker som skapat problemen. Själens schamaner har skapat en expansion för sina egna sysslor, i roller som rådgivare, läkare och politiker.
Vi ser enligt min mening välfärdsstatens baksida. Vanliga upplevelser kan förstoras till sjukdomar som kostar 23 miljarder för samhället och stora belopp för de företag och myndigheter som inte får viktiga jobb utförda i tid.
När jag var ung hörde man ofta äldre säga till yngre: ta det lugnt, skärp dig, det går över. Och i mer än nio fall av tio försvann antagligen oron eller oviljan. Jag är övertygad om att det var rätt metod. Den nya lösningen att utfärda själsliga diagnoser är samhällsfarlig. Dessutom finns en form av ondska bakom den vänsterliberala välviljan. Många människor skadas för livet genom att inbilla sig att de är psykiskt sjuka.
Om något är riktigt sjukt så är det experterna, politikerna och det samhälle som genom drömpolitik ger efter.
Torsten Sandström