Sena middagar, proppade dansgolv, öl och drinkar till långt efter midnatt. Det finns ett uppdämt behov av att gå på krogen. Men frågan är hur en bransch som efter 18 månaders kräftgång saknar både anställda och likviditet ska klara att möta förväntningarna när restriktionerna nu lyfts.
Göteborgskrögaren Anne Thörnström tvingades under pandemin att stänga sin stjärnkrog efter 24 år. Kvar är en annan verksamhet där företag och privata sällskap kan boka avskilda sittningar. Sedan augusti har bokningarna hopat sig och efterfrågan är nu större än före pandemin. I motsats till vikande intäkter – det som blev dödsstöten för restaurangen – är i stället personalbrist nu problemet.
– Många har försvunnit från yrket. Först fick de sparken en gång, sedan fick de sparken en gång till. Vem vill gå in en tredje gång i leken och få sparken igen? säger Thörnström och syftar på de svåra prövningar pandemin inneburit för branschen.
Läs även: Öppnar försiktigt trots det glädjande beskedet
”Enormt behov”
Sedan pandemins intåg har omkring 30 000 jobb försvunnit ur restaurangnäringen, enligt branschorganisationen Visita. Till detta kan också läggas att kockar, servitörer, hovmästare och receptionister räknades som bristyrken redan före krisen.
– Det har förvärrats nu då många tvingats lämna och ta andra jobb eller skola om sig. När branschen nu återstartar uppstår ett enormt behov av de här yrkeskategorierna. Bristen kommer att påverka takten på återstarten, säger Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning på Visita.
Förra veckan fanns omkring 5 000 lediga jobb i branschen utannonserade hos Arbetsförmedlingen.
– Men det är långt ifrån alla tjänster som tillsätts den vägen, man annonserar i egna kanaler och nätverk. Och det här är innan alla restriktioner lyfts, säger Thomelius och understryker:
– Nu kommer folk tillbaka till sina arbeten, man börjar gå på lunchrestauranger och konferensanläggningarna börjar komma igång.
Läs även: Skräckblandad förtjusning inför 29/9 – ”The show must go on”
Taxibrist
När restaurang- och nattlivet myllrar ökar också efterfrågan på taxi. Branschorganisationen Taxiförbundets vd Bawer Coskun beskriver det som att taxinäringen nu pendlar mellan hopp och förtvivlan.
– Man ser ljuset i tunneln, men det kommer att vara svårt att få igång maskineriet igen.
Det handlar om en skriande förarbrist med 30–40 procent färre förare än före pandemins utbrott, enligt Taxiförbundets uppskattning. Värst är det udda tider på dygnet, till exempel när människor vill hem från krogen.
– Bilar kommer i princip att stå stilla halva tiden på dygnet. Det omöjliggör att långsiktigt bedriva en taxiverksamhet på allvar, säger Bawer Coskun.