Facebook noscript imageSAS med miljardförlust – strejk och omikron som orsak
Ekonomi
SAS med miljardförlust – strejk och omikron som orsak
SAS går med miljardförlust. Foto: Tor Erik Schrøder/AP/TT
SAS går med miljardförlust. Foto: Tor Erik Schrøder/AP/TT

Trots att antalet passagerare varit det högsta sedan pandemins utbrott redovisar flygbolaget SAS ytterligare en miljardförlust. Jämfört med föregående år har förlusten närmare fördubblats till 1,7 miljarder kronor före skatt. Enligt flygbolagets vd, Anko van der Werff, ska orsaken delvis grunda sig i omikronutbrottet i början på året, men även strejken från i somras.

I somras drabbades flygbolaget av pilotstrejk som stoppade flera resor, tidigare i år orsakade omikronutbrottet att resenärer valde att inte resa. Nu redovisar SAS att man gått närmare 1,7 miljarder kronor i förlust.
Jämfört med siffror från samma period föregående år visar bokslutet att SAS nästan fördubblat sina förluster.
– Det är några saker som nu är annorlunda. Under året har vi haft omikronutbrottet (i början av året) och strejken i somras. Att vi nu ser mer stabilitet är en kombination av att de här faktorerna inte påverkar längre. Efterfrågan finns dessutom hos kunderna vilket är mycket goda nyheter, säger flygbolagets vd Anko van der Werff till TT.

Intäkterna ökar

Samtidigt kan SAS redovisa att intäkterna har ökat med 85 procent jämfört med samma period 2021. Man kan därmed dra slutsatsen att flygbolaget delvis börjat återhämta sig från pandemibegränsningarna förra året. En annan orsak är att inflationen syns på flygbiljetter, som under den senaste tiden stigit kraftigt i pris.

van der Werff menar att det finns faktorer som ligger är orsak till att SAS fortsätter att blöda kraftigt. Bland annat ska högre flygbränslepris, men även valutamotvind, orsaka rubbningar hos flygbolaget.

– Några av dessa faktorer är utom vår kontroll, men generellt inom flygindustrin måste du kunna kontrollera dina kostnader och det är vad vårt program SAS Forward handlar om. Det finns ett uppenbart behov av detta.

SAS Forward är flygbolagets sparprogram som lanserades i kombination med att man sökt konkursskydd i USA, ett så kallat Chapter 11-förfarande, tidigare i år.

Stram asiatisk förbindelse

Bortsett från det höga inflationsläget finns det andra faktorer som begränsar flygbolaget. Den försvårade situationen i Asien, där marknaden nästintill helt stängts för SAS, fortsätter slå hårt mot flygbolaget. Dels handlar det om flera asiatiska länders covidrestriktioner, men även att kostnaderna för resorna stigit på grund av att man inte längre kan flyga den kortaste restiden – den över Ryssland.

För närvarande flyger SAS endast till Shanghai i Kina. Japan har nyligen öppnat för utländska turister, men SAS har ännu inte startat linjen till landet.

– Det är väldigt utmanande såklart och vi ser inte några stora förändringar i närtid, säger van der Werff om den asiatiska marknaden.

Läs även: DN/Ipsos: KD och L hamnar under fyraprocentspärren – S starkt framåt

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu