Facebook noscript imageServicetekniker fick en dags utbildning på Gröna Lund
Nyheter
Servicetekniker fick en dags utbildning på Gröna Lund
En anställd berättar om hur hon fått nog av säkerhetsbristerna på Gröna Lund. Foto: Stefan Jerrevång/TT
En anställd berättar om hur hon fått nog av säkerhetsbristerna på Gröna Lund. Foto: Stefan Jerrevång/TT

Efter dödsolyckan på Gröna Lund fick serviceteknikern Lina nog. Lina, som egentligen heter något annat, påstår att de som ansvarar för att kontrollera och åkattraktionerna på Gröna Lund endast får en dags utbildning.
– När jag var enhetschef såg jag enorma problem med personalen. Det är tydligt att de nästan anställer vem som helst och inte ger dem ordentlig utbildning, säger hon.

– Vi gick omkring med en utbildad tekniker som visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter, säger ”Lina” som Aftonbladet talat med.

Lina har jobbat flera år på Gröna Lunds ägarbolag Parks and Resorts. Men efter dödsolyckan i söndags fick hon nog.

Hon berättar hur hon genom åren som servicetekniker sett en rad allvarliga säkerhetsbrister.

– När jag var enhetschef såg jag enorma problem med personalen. Det är tydligt att de nästan anställer vem som helst och inte ger dem ordentlig utbildning. Varenda dag fick jag säga till anställda att de försatte någon i fara med hur de betedde sig.

Lina saknar utbildning till att arbeta som både tekniker och mekaniker – trots det fick hon jobbet. Och internutbildningen på Gröna Lund var kort.

– Den var en dag. Vi gick omkring på attraktionerna och en utbildad tekniker visade vad vi skulle göra. Sen förväntades vi göra det dagen efter.

Även under den större inspektionen som utfördes årligen saknades kompetent personal.

Aftonbladet: Visste ledningen för parken där du jobbade att det gick till så här?

– Ja det är klart att de gjorde det. Det är de som godkänt de här anställningarna. De vet att det är unga människor utan utbildning som gör inspektionerna.

Parks and Resorts informationschef, Annika Troselius, har i ett mejl till Aftonbadet svarat hur hon ser på kritiken:

”På Gröna Lund genomgår våra säsongsmekaniker ett genomarbetat introduktionsprogram som innefattar både teoretisk och praktisk utbildning.
Inledningsvis arbetar man alltid sida vid sida med en erfaren kollega, innan man får utföra arbetsuppgifter på egen hand. Det arbete man får utföra på egen hand ska alltid vara anpassat till medarbetarens utbildningsnivå. Säkerheten är vår absolut viktigaste fråga”.

I efterhand har anställda på Gröna Lund fått ta emot kritik och ifrågasättanden. Många gånger har kritiken varit riktat mot nöjesparkens, i flera fall unga, anställda och sommarjobbare, rapporterar Expressen.

Läs även: Nu uttalar sig besiktningsföretaget om olyckan på Gröna Lund

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu