Facebook noscript imageSjälvkritisk SD-analys om EU-valet: Misstag att kritisera Kalla Fakta
Politik
Självkritisk SD-analys om EU-valet: Misstag att kritisera Kalla Fakta
Jimmie Åkesson vårtalar innan EU-valet. Bild: Christine Olsson / TT
Jimmie Åkesson vårtalar innan EU-valet. Bild: Christine Olsson / TT

Det var ett misstag av Sverigedemokraterna att kritisera medier som TV4:s Kalla Fakta när de publicerade en granskning av SD-kopplade konton i sociala medier inör EU-valet, enligt partiets egen valanalys. – Vi kan konstatera att det inte var framgångsrikt, säger Martin Kinnunen till SVT Nyheter.

Inför EU-valet publicerade Kalla Fakta på TV 4 en granskning av konton i sociala medier med koppling till Sverigedemokraterna, vilket kallades för ”en hemlig trollfabrik”.

Partiledaren Jimmie Åkesson svarade med att kalla granskningen för ”inhemsk påverkansoperation från det samlade vänsterliberala etablissemanget” i ett tal som sändes på Youtube.

I EU-valet floppade Sverigedemokraterna, som för första gången någonsin backade i ett val, och dessutom passerades av Miljöpartiet.

”Vi kan konstatera att det inte var framgångsrikt”

Nu är partiets eftervalsanalys klar, där man bland annat konstaterar att det inte var en framgångsrik strategi att gå till motangrepp mot Kalla Fakta.

– Vi kan konstatera att det inte var framgångsrikt, säger Martin Kinnunen, som lett arbetet med eftervalsanalysen, till SVT Nyheter.

– Samtidigt kan vi inte se att partiets väljare i någon utsträckning gick till något annat parti på grund av detta eller att man tappade sympatin för SD på grund av publiceringen i fyran. Men den hade indirekt effekt på vår kampanj framförallt och det i sin tur hade säkerligen effekt på resultatet, fortsätter Kinnunen, som dock påpekar att han inte anser att mediekritik i sig är fel.

– Men att bygga kampanjen på det och tro att det här är något som skulle mobilisera väljarkåren – det var en felaktig bedömning.

Enligt SVT, som tagit del av analysen, står det i sammanfattningen att det är ”uppenbart att partiet i kampanjen gjorde en felaktig bedömning vad gäller möjligheten att motivera människor att rösta genom att attackera media” och att ”tillgängliga data visar att försöken att öka konfliktnivån gentemot TV4 inte gav någon som helst effekt”.

Analysen pekar även ut fler anledningar till floppen, som att SD numera är en del av regeringsunderlaget och att en röst på partiet därför inte längre är en protest, samt att man misslyckades med att mobilisera fler än sina kärnväljare.

Johannes Nilsson

Reporter.