Facebook noscript imageSkolan förbjöd mobiler – då kunde ingen klockan
Nyheter
Skolan förbjöd mobiler – då kunde ingen klockan
Genrebild. Foto: Anders Wiklund/TT.
Genrebild. Foto: Anders Wiklund/TT.

När Kungshögsskolan i Ljungby införde mobilförbud upptäcktes att flera elever hade svårt att tyda analoga klockor. Skolan löste problemet genom att installera både digitala och analoga klockor för att säkerställa att alla kan hålla tiden, rapporterar TV4.

Ett initiativ för ökad trygghet och studiero på Kungshögsskolan i Ljungby fick oväntade konsekvenser. När skolan började samla in elevernas mobiltelefoner vid dagens början, framkom det att flera elever hade svårigheter att läsa av traditionella analoga klockor.

– Det är en hjälp för barn och ungdomar. Vi anser att det är hälsofrämjande, det är bra för tryggheten, studieron och sociala relationer i livet, säger skolans rektor Petra Skogsborn till TV4.

Mobilförbudet infördes primärt för att skapa en tryggare skolmiljö. Tidigare hade mobiltelefonerna använts för att dokumentera och sprida material från bråk och konflikter mellan elever.

– Det var till exempel att man startade igång ett bråk och tillkallade massa klasskamrater och det var lätt genom utskick. Sen skulle alla filma och la ut i chattar och skrev saker och var taskiga mot varandra, förklarar Skogsborn.

För att hantera tidsproblematiken valde skolan att installera både analoga och digitala klockor. Enligt rektorn är detta en naturlig anpassning till dagens digitaliserade samhälle, där barn främst möter digitala tidvisare i sin vardag.

– Jag tänker att det är samma sak som att vissa har svårt med svenska, vissa med engelska, vi är olika. Båda klockorna är viktiga. Då ger man alla samma chans, säger Skogsborn.

Initiativet har fått positiv respons från både personal och elever. Förutom den förbättrade tidshållningen rapporterar skolan även ökad studiero och bättre sociala relationer mellan eleverna sedan mobilförbudet infördes.

Skogsborn betonar att ansvaret för att lära barn läsa analog tid delas mellan skola och vårdnadshavare. Hon ser installationen av både analoga och digitala klockor som ett steg mot en mer inkluderande lärmiljö.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu