Facebook noscript imageSkolverkets råd: Skoluppgift om att Förintelsen inte hänt
Nyheter
Skolverkets råd: Skoluppgift om att Förintelsen inte hänt
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Genrebild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Elever ska enligt en skoluppgift leta fram ”fakta” som ska visa att Förintelsen aldrig har hänt, rapporterar Aftonbladet.

Den statliga myndigheten Skolverket råder lärare att låta eleverna leta fram ”bevis” för att Förintelsen, där cirka sex miljoner judar dödades, aldrig har ägt rum, avslöjar Aftonbladet.

Det hela är en del av metoder som handlar om hur man ska undervisa kring känsliga och så kallade kontroversiella frågor. Bland dessa frågor finns huruvida månlandningen år 1969 var fejk – eller om Förintelsen har hänt.

För att genomföra uppgifterna delas eleverna in i olika grupper. Exempelvis ska grupp ett hitta argument för att Förintelsen aldrig har hänt genom att leta efter information på internet. Grupp två ska leta efter tryckt material och grupp tre ”resonera sig fram” till tre argument om att det inte har hänt med hjälp av kursmaterial och biblioteksböcker.

Aron Verständig, ordförande i Judiska Centralrådet, har reagerat på nyheten och säger till Aftonbladet att det redan i dag är svårt att undervisa om Förintelsen ute i skolorna.

– Det skulle vara en bisarr situation för en sådan som jag själv, som är barnbarn till överlevare av Förintelsen, att behöva hamna i en diskussion om den ens har ägt rum, säger han.

”Ingen ska behöva utsättas”

Aftonbladet kontaktar Skolverket med frågor och Pernilla Sundström, enhetschef på Läroplansavdelningen, svarar på dessa via mejl.

En av frågorna handlar om hur myndigheten tror att ättlingar till förintelseoffer kan känna sig när de behöver leta fram källor som påstår att deras förfäder inte mördades.

”Självklart ska ingen person behöva utsättas för något sådant. Lärare måste alltid välja undervisningsmetoder med elevgruppens förutsättningar i åtanke och finns det risk att en elev upplever sig utsatt så bör läraren överväga andra sätt. Det finns många aspekter att tänka på i undervisningen om antisemitism och Förintelsen. Att undervisningssituationen är trygg och att lärare strävar efter att bygga förtroendefulla relationer i klassrummet är sådana aspekter”, skriver Pernilla Sundström i sitt svar.

Vidare skriver hon att de råd som Skolverket ger kommer från Europarådets stödmaterial ”Teaching controversial issues” och ” Managing controversy. Developing a strategy for handling controversy and teaching controversial issues in schools”.

Syftet med skoluppgiften som Skolverket rekommenderar är att lära eleverna mer om källkritik. Vissa studier, som en från Central Washington University från 2012, visar dock att ju oftare något upprepas, desto trovärdigare låter det – även när det kommer till falska nyheter.

Ana Cristina Hernández

Reporter på Bulletin. Har tidigare skrivit om näringsliv och politik för Svenskt Näringslivs redaktion.