Facebook noscript imageSlutrapport – hur blev effekterna av den nya spellagen?
Nöje
Slutrapport – hur blev effekterna av den nya spellagen?
Foto: Wayne Parry
Foto: Wayne Parry

Sedan 2019, då den nya spellagen lanserades, har målet för den svenska staten varit att stärka konsumentskyddet inom spelväsendet. Bland annat genom licenser som kräver högre närvaro och ansvarstagande från spelbolagen. Men frågan som många ställer sig – har de strikta kraven och regleringarna gett resultat, och i så fall vilka?

I dagarna presenterades Statskontorets slutrapport över huruvida spellagen lyckats nå målen kring en offentlig spelkontroll, behålla intäkterna inom föreningsliv och stat, samt öka konsumentskyddet. Rapporten som gjorts på uppdrag av regeringen sträcker sig mellan 2018 och 2022, och är en slutlig utvärdering av de effekter de nya regleringarna haft på såväl spelmarknaden som på spelarna – även om vi under pandemiåren sett ett ökat intresse för spel på casino utan den svenska spellicensen.

Bakgrund till 2019 års omreglering

Att den nya spellagen introducerades har sin grund i oron över skiftningen i svenskarnas spelvanor, som under senare år tagit klivet ut på spelplattformar online. Och inte minst till sådana utan ett svenskt tillstånd. Problematiken som uppstod var att de utländska spelbolagen varken kunde regleras eller kontrolleras från svenska statens håll, och därmed har skapat ett obevakat område med sämre konsumentskydd.

Även frågor rörande skatt har varit en drivande faktor i omregleringen. Detta på grund av att intäkterna från svenska spelare landade i kassorna hos utländska aktörer, i stället för hos de svenska.

Strikta krav på dagens svenska spelmarknad

Med det nya licenssystemet krävs det i dag att samtliga spelbolag som önskar marknadsföra sig, och verka, i Sverige innehar en licens utfärdad av Spelinspektionen. Förutom att ge spelbolagen tillstånd för den svenska marknaden ställs även höga krav kring deras plikter gentemot såväl stat som spelare. Bland annat innefattar kraven skatteplikt och flertalet spelansvarsåtgärder som har som mål att minimera de negativa konsekvenserna av spelberoende och missbruk.

Några exempel på de ansvarsåtgärder som ingår i dagens spellag är:

  • Åldersgräns – spel om pengar är endast tillåtet för personer över 18 år (spel på Casino Cosmopol kräver en minimiålder på 20 år).
  • Avstängningsregister – spelbolag som innehar en svensk licens måste ge spelare enkel tillgång till självavstängningsregistret Spelpaus.se.
  • Omsorgsplikt – licensinnehavaren ska arbeta förbyggande mot överdrivet spelande och följa Spelinspektionens åtgärder. Detta för att motverka negativa spelbeteenden som kan ha stora konsekvenser socialt, ekonomiskt och hälsomässigt för spelare.
  • Bonuskontroll – spelbolagen måste följa de regler som gäller för bonuserbjudanden. Däribland ingår att bonus endast får erbjudas första gången en spelare väljer att spela på bolagets sajt.

Tre år efter omregleringen – så ser spelmarknaden ut i dag

Tre år har passerat sedan spellagen introducerades, och den generella uppfattningen i Statskontorets utvärdering är att spelmarknaden är bättre i dag jämfört med före omregleringen (2018). Förutom detta finns det även bättre förutsättningar att nå målsättningarna om att svenskarnas spelande inte ökar, konsumentskyddet förstärks och att intäkterna för spel kan delas mellan stat och allmännyttiga ändamål.

Den största förbättringen man ser i dag är att staten fått en ökad kontroll över det svenska spelväsendet. Mestadels då allt fler spelare valt svensklicensierade bolag och därmed ökat den så kallade kanaliseringen som enligt Statskontoret definieras som: ”andelen av svenskarnas spelande som sker hos företag med licens i Sverige.”

Vidare visar utvärderingen att en ökad statlig kontroll även ger större möjligheter för spelbolagen att motverka negativa spelbeteenden hos sina spelare. Mest tydligt syns detta i de över 200 000 personer som kontaktades av spelbolagen under första halvan av 2021 på grund av sitt överdrivna spelbeteende – varav cirka 50 procent lyckades minimera sitt spelande hos respektive spelbolag.

Marknaden är bättre – men det finns förbättringsområden

Även om den övergripande slutsatsen är att spelmarknaden fungerar bättre nu än 2018, anser Statskontoret att det fortfarande finns vissa förbättringsområden. Ett av dessa är att fortsatt många spelare väljer spelbolag med licenser i utlandet som anses försvaga det svenska konsumentskyddet.

Förklaringen till detta är att även om spelare inom det svenska regelverket är avstängda från licensierade spelbolag, är det fortsatt fullt möjligt för dessa att spela hos utländska sajter som inte håller samma nivå av konsumentskydd. Rent praktiskt är spelsajter med licenser på Malta och Curacao säkra ur ett integritetsperspektiv beträffande transaktioner av information och bankuppgifter, men arbetet kring att skydda spelare från överdrivet spelande är inte detsamma.

Det andra förbättringsområdet som setts under utvärderingens gång är effektiviteten av omsorgsplikten. Bland annat gäller det att den reglering vi har i dag inte ska uppmuntra till spel på flera plattformar samtidigt, men även att det sker en ökning i kunskapen kring omsorgsplikten och hur den kan påverka spelares beteenden. Något man tror kan resultera i att omsorgspliktens verkningsgrad ökar.

Spelvanorna – en långsam process

En annan del i utvärderingen av omregleringen är inte bara huruvida den varit lyckad rent konsumentskyddsmässigt, utan även om det skett en viss påverkan på spelarnas vanor. En av målsättningarna med den nya regleringen har varit att spel bland svenskar inte ska öka. Ser man till siffror presenterade i utvärderingen är trenden på väg åt rätt håll, men däremot tar processen tid. Från 2018 till 2021 har andelen av de som spelat under det senaste året minskat med enbart två procentenheter. Men även om förändringarna är små, är resultaten fortfarande positiva för att omregleringen ska anses som lyckad.

Framtidens spelreglering

Generellt sett finns det många punkter som tyder på att regleringarna som trädde i kraft för tre år sedan har visat en positiv effekt på såväl ett förstärkt konsumentskydd som en större kontroll över de olika spelbolagen. Däremot är detta ett långsiktigt arbete. I dagsläget finns ett fungerande regelverk som gör det möjligt för staten att kunna skifta fokus och arbeta mer hållbart samt långsiktigt med fortsatt tillsyn. Men det kräver även ett fortsatt arbete att utveckla åtgärder för att minimera antalet spelbolag som i dag agerar utanför den svenska lagstiftningen.

Artikeln är ett betalt samarbete | Innehåll från CasinoUtanSvenskalicensen.se