Facebook noscript imageSöta katter på nätet kan hota Europas säkerhet
Nyheter
Söta katter på nätet kan hota Europas säkerhet
Smygande hot mot försvarsindustrins produktion. Foto: Jonas Hållén
Smygande hot mot försvarsindustrins produktion. Foto: Jonas Hållén

Tillhör du dem som gillar att titta på och dela videor med söta katter? Då finns en påtaglig risk att du äventyrar Ukrainas möjlighet att försvara sig mot Rysslands angrepp.

Norska Nammo är en av Europas största ammunitionstillverkare, men planerar att växa sig ännu större för att kunna möta Ukrainas efterfrågan på artillerigranater.

Nammo menar dock att det saknas el till företagets fabrik i Raufoss, rapporterar Financial Times.

Det lokala energibolaget tilldelar kapacitet efter turordning och ett datacenter – som bland annat har appen Tiktok som kund – har blivit tilldelad all el i området, hävdar Nammo.

– Vi är oroliga eftersom vi ser vår framtida tillväxt hotas av lagringen av kattvideor, säger Nammos vd Morten Brandtzæg till Financial Times.

På den norska motsvarigheten till Svenska Kraftnät, Statnett, säger dock presstjänsten att Nammo inte kommit med någon formell ansökan om ett ökat behov av el.

Därmed är påståendet att kattvideor skulle hota produktionen i en norsk–finsk försvarsindustri (Nammo, som ägs av norska staten och ett finskt statskontrollerat försvarsföretag) än så länge en sanning med modifikation.

Först till kvarn får först mala

Dock pekar Morten Brandtzæg på ett reellt problem både i Norge och Sverige:

Idag har vi ett ”först till kvarn”-system som är kvar från en tid då tilldelningen inte var något problem. Eftersom varje aktör tilldelas el i den ordning förfrågan kommit in har det uppstått en praxis där det ansöks om mer el än vad som behövs.

Dessa ”luftbokningar” skapar en kö med företag som faktiskt behöver men inte får el, menar bland annat SSAB:s verkställande direktör Martin Lindqvist.

– Systemet är redan ett problem för svensk omställning, sa Martin Lindqvist nyligen till Tidningen Näringsliv.

Även Henrik Lae, projektledare och strategisk utvecklare för hållbara och elektriska transporter inom ICA, har kritiserat det nuvarande systemet för tilldelning av överföringskapacitet av el. Han säger till Tidningen Näringsliv att det hotar ICA:s satsning på att elektrifiera företagets lastbilsflotta.

Martin Lindqvist vill att systemet förändras så att ”luftbokningar” inte ska vara möjliga, att tidsaspekt för när elen behövs i olika projekt vägs in och att Svenska Kraftnät och regionnätsägarna ska väga in samhällsnyttan när de beslutar om tilldelning av el.

Förhoppningsvis kan detta ske utan att äventyra livskvaliteten för oss som gillar att dela söta kattvideor.

Jonas Hållén

Reporter
mail: jonas.hallen@bulletin.nu