
Lumaparken blir platsen där Stockholms första tunnelbanestation under vatten nu färdigställs. Projektet är del av en omfattande utbyggnad som ska knyta samman staden på nya sätt och möjliggöra bostäder för hundratusentals invånare, rapporterar Region Stockholm.
I Lumaparken pågår de sista sprängningsarbetena för vad som blir Stockholms första undervattensstation i tunnelbanesystemet. Projektet markerar en viktig milstolpe i stadens infrastrukturutveckling och ställer höga krav på teknisk precision.
Tekniskt utmanande projekt
”När vi bygger under så här mycket vatten ökar risken för vatteninträngning i tunnlarna på grund av det höga trycket. Det kräver noggrann kontroll av geologin,” förklarar Göran Leverud, projektledare för tunneln mellan Kungsträdgården och Sofia, enligt Region Stockholm.
Byggmetoden för tunnlarna under vatten följer samma princip som för andra tunnlar, men med särskilda säkerhetsåtgärder. Innan sprängning tätas sprickor i berget med en cementblandning för att förhindra vattenläckage och säkra stabiliteten.
Strategisk knutpunkt för kollektivtrafiken
Under Saltsjön konstrueras tre separata tunnelrör – två för spårtrafik och en servicetunnel. För extra säkerhet byggs även en speciell betongtunnel, så kallad lining, inuti bergtunneln.
Stationen kommer att bli en viktig knutpunkt som fysiskt länkar samman Hammarby Sjöstad med innerstaden och erbjuder smidiga byten till tvärbanan vid Lumaparken.
Sprängningsarbetena i Lumaparken, som inleddes hösten 2024, beräknas vara klara i april. Därefter fortsätter arbetet med stationsbyggnaden fram till 2027, följt av installationsarbeten. Den planerade trafikstarten är satt till 2030.
fakta
Tunnelbana under vatten
- Den längsta tunnelsträckan under vatten går mellan Kungsträdgården och station Sofia på Södermalm
- Som djupast ligger tunneln cirka 90 meter under vattenytan
- Tunnelbanan kommer även att gå under Ladugårdslandsviken, Hammarby kanal och Sickla kanal
- Servicetunneln sprängs först och ligger cirka 20 meter före spårtunnlarna för att kontrollera bergets egenskaper
- Djurlivet i vattnet påverkas inte nämnvärt av sprängningsarbetet
- En bergtunnel valdes framför en sänktunnel på grund av lägre kostnad och mindre miljöpåverkan