I Nordamerika har Volvo Trucks en marknadsandel på 50 procent för ellastbilar och orderkurvan pekar rakt uppåt, säger lastbilstillverkaren under sin kapitalmarknadsdag.
Volvo Trucks satsar stort på ellastibilar. Lastbilstillverkaren erbjuder redan i dag batterielektriska lastbilar och lastbilar som drivs med förnybara bränslen, som biogas, och snart lanseras ett tredje koldioxidneutralt alternativ att läggas till i produktportföljen - elektriska lastbilar med bränsleceller som drivs med vätgas.
– Tillväxten väntas accelerera och den främsta drivkraften är det högre värdet av elfordon och maskiner. Det finns en potential att öka de totala fordons- och tjänsteintäkterna per elfordon med mer än 50 procent under livscykeln, säger Martin Lundstedt i ett pressmeddelande.
Kontraktens genomsnittliga längd är dubbelt så långa, och andelen finansieringsavtal klart högre jämfört med diesellastbilar, enligt en presentation från Volvo Trucks kapitalmarknadsdag.
I Nordamerika uppnår Volvo Trucks en marknadsandel på 50 procent avseende ellastbilar och i Europa 35 procent, och orderingångarna pekar rakt uppåt:
Den europeiska branschorganisationen ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) har granskat laddsituationen för lastbilar och kommit fram till att de mest populära lastbilshållplatserna runtom i Europa (det rör sig om fler än 3 000 sådana) kommer att utrustas med lämpliga el-laddare senast 2027.
För Sveriges del rör det sig om 68 sådana lastbilsknytpunkter där laddare saknas. Kartan finner ni här.
Läs även: Brist på laddstationer stoppar omställningen till ellastbilar