Den stora bristen på laddnings- och tankningsinfrastruktur runtom i Europa bromsar den pågående omställningen av den europeiska lastbilsparken, varnar Volvos vd. ”Inget åkeri kommer någonsin att köpa en laddbar lastbil om den inte enkelt kan laddas den och är smidig drift.”
För närvarande diskuteras uppdaterad EU förordning om infrastruktur för laddning och tankning av alternativa bränslen (AFIR) med bindande nationella mål. Enligt den europeiska biltillverkarorganisationen ACEA krävs det runt 7 miljoner offentliga laddstolpar för att klara EU:s utsläppsmål, medan det senaste förslaget på bordet var knappt 4 miljoner.
Branschen är redo för den gröna omställningen, men oroar sig för att ambitionerna i AFIR förslaget ytterligare kommer att urvattnas.
– Ett stort antal laddbara lastbilar står redo att ge sig ut på vägarna och lastbilar som drivs av bränsleceller kommer snart att följa”, säger Volvos vd Martin Lundstedt vid årsmötet av ACEA:s nämnd för kommersiella fordon.
Den gröna omställningen för tunga lastbilar har inletts. Förra året kommersialiserades 48 olika tunga eldrivna lastbilsmodeller, enligt Bil Sweden.
– Transportföretagens förmåga att investera i utsläppsfria lastbilar är dock direkt kopplad till tillgången på rätt laddnings- och tankningsinfrastruktur. Tyvärr, saknas den infrastruktur som möter tunga fordons särskilda behov nästan helt idag, tillägger Lundstedt.
Läs även: Grön industriboom – men var finns elen?
Specifika laddstolpar för lastbilar krävs
AFIR direktivet måste innehålla särskilda och ambitiösa mål för laddinfrastruktur ämnade lastbilar, kräver ACEA. Annars kommer inga åkerier att investera i laddbara lastbilar.
– Inget åkeri kommer någonsin att köpa en laddbar lastbil om den inte enkelt kan laddas den och är smidig drift, varnar Lundstedt.
De mål som sätts upp för tunga fordon idag, kommer i praktiken att förutbestämma de utsläppsminskningar som kan förväntas av lastbilstransporter i slutet av detta årtionde.
För att göra laddbara lastbilar attraktiva krävs olika åtgärder enligt ACEA: De totala effektkraven per laddningspool ute på vägarna och vid stadsnoder, samt på stomnätet TEN-T måste ökas.
Klart fler laddningsstolpar måste finnas tillgängliga vid lastbilsparkeringar. Även utbyggnaden av tankstationer för vätgas bör påskyndas och det maximala avståndet mellan stationerna för flytande väte minskas.
Läs även: Bristen: Snabba laddstationer för elbilar saknas i Sverige