Hundratals svenska turister är strandsatta runt om i världen till följd SAS-strejken. Enligt SAS berörs cirka 30 000 passagerare varje dag av att bolagets planerade avgångar ställts in.
– Vi jobbar dygnet runt för att få hem dem, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo, till TT.
SAS-strejken förväntas blåsa över idag då pilotfacket och SAS förväntas nå en uppgörelse. Strejken har pågått i två veckor. Det var i ett pressmeddelande den fjärde juli SAS meddelade att deras piloter gått ut i strejk.
Många resenärer sitter fortsatt strandsatta till följd av strejken. Även charterbolag som samarbetar med SAS har drabbats hårt. Charterbolaget Apollo uppger att 250 svenska resenärer fortfarande är strandsatta.
– Vi jobbar dygnet runt för att få hem dem. Det skulle vara underbart om parterna kunde komma överens i dag, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo, till TT.
Kan nå en uppgörelse idag
SAS förhandlingsledare, Marianne Hernæs, hoppas på att helgens långa förhandlingar kommer ge resultat.
– Vi är snart vid vägs ände, säger hon till SvD.
SAS egna beräkningar uppskattar kostnaderna av strejken till cirka 100-130 miljoner SEK per dag. Om pilotstrejken fortsätter kan det på riktigt komma att äventyra bolagets framtida existens.
Enligt TT har förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har pågått sedan i november förra året men parterna har ännu inte kunnat nå en uppgörelse.
Konflikten
Konflikten mellan Svensk Pilotförening och SAS handlar till stor del om att SAS vägrar återanställa de 560 piloter som sagts upp under pandemin. I stället väljer SAS att använda piloter från dotterbolagen SAS Link och SAS Connect, som fungerar som bemanningsbolag.
Pilotfacket anser att SAS går emot ”den svenska modellen” och att de sysslar med social dumping då SAS egna personal ersätts med underleverantörer med sämre anställningsvillkor.