Facebook noscript imageSupervärmen: Glassen slår rekord
Ekonomi
Supervärmen: Glassen slår rekord
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Glassbolagen hör till pandemins och solskenets stora vinnare.
– Som det ser ut nu blir det rekord, säger Daniel Andersson, marknadschef på Engelholms Glass.

När alla andra har loggat ut och kopplar av, då jobbar glassbolagen för fullt.

– Vi kör tvåskift och jobbar lördagar, säger Daniel Andersson, som själv äter en glass nästan varje dag, pekannöt och kola.

Glassbolagen har den mesta försäljningen mellan maj och augusti och är extremt väderberoende. Då skadar det inte att juli bjudit på soldag efter soldag, den ena finare än den andra, i större delen av landet.

– Vi har ökat försäljningen med 12–15 procent första halvåret i år jämfört med första halvåret förra året. Fortsätter det här strålande vädret så slår vi definitivt försäljningsrekord i år, säger Daniel Andersson.

Unnar sig

Det kan inte bli så mycket bättre för branschen: Svenskarna stannar i Sverige på semestern och många rör sig nära kiosker där vanilj, jordgubb och choklad tronar i sina strutar.

– Dessutom verkar det som om många unnar sig lite extra, just för att de inte åker på semester.

Att ekonomin återhämtar sig och många branscher går på högvarv bidrar till människors köpkraft. Och till skillnad från många andra branscher lider inte glassbranschen av särskilt stora problem med att få fram råvaror på grund av pandemin.

– Faktiskt inte. Det går att få tag på råvaror men det är längre leveranstider och det har varit vissa prishöjningar på choklad och förpackningar, säger Daniel Andersson.

– Det är så klart väldigt tacksamt läge just nu, säger Karin Brandt, pressansvarig på Triumfglass.

Pandemin har minskat försäljningen hos storkunder som Liseberg, som varit stängda, berättar hon, men i gengäld köper folk hem mer glass nu.

– Man lyxar gärna till det lite, säger hon.

Läs även: Triumf för indianglassen – får behålla namnet
Läs även: Över 100 personer har fått böter med stöd av den nya ordningslagen

TT Nyheter

fakta

Klassiker och uppstickare

Glassbranschens kunder vill ofta minnas sin barndoms somrar genom att köpa samma glass som då. Klassiker som 88:an och Sandwich kom för ett halvsekel sedan.

Romrussinglass säljs mest till äldre.

88:an säljs till medelålders.

Större barn gillar saltlakrits.

Mindre barn gillar godisglass, och melon och päron.

Källa: Triumfglass, Engelholmsglass