Facebook noscript imageSvensk doldis gör världssuccé med sin gröna energifond
Ekonomi
Svensk doldis gör världssuccé med sin gröna energifond
Claes Örn driver en av förra årets mest framgångsrika internationella gröna energifonder. Foto: Alex Studio Geneve
Claes Örn driver en av förra årets mest framgångsrika internationella gröna energifonder. Foto: Alex Studio Geneve

En av de mest framgångsrika internationella gröna energifonderna 2020 drivs av en svensk. Claes Örn, bosatt i Schweiz sedan 20 år, har startat den gröna energifonden Thematica som lyfte 188 procent förra året.

Claes Örn, 70 år, bosatt i Schweiz, har initierat, och är investeringsrågivare till den framgångsrika fonden Thematica Future Mobility som krossade konkurrenterna förra året och lyckades stiga hela 188 procent i dollar (152 procent i svenska kronor). Efter drygt två år är fonden uppe i ett förvaltat kapital på 2,3 miljarder kronor. Fonden investerar i övergången till en grön ekonomi med tonvikt på elektrifiering av transporter och lagring av energi. 

På det oberoende fondanalysbolaget Morningstars hemsida, där fonder rangordnas på ett års avkastning, kommer Thematica som den fond som gått näst bäst av samtliga 36 217 fondklasser. Sista kursen på sajten för Thematica levererades den 26 februari 2020.

Gör succé

Något motvilligt bekräftar Claes Örn uppgifterna i telefon från Schweiz men tackar först nej till en längre intervju. Några frågor hinner han ändå svara på, denna doldis vars fond just nu gör succé. Att få i Sverige känner till honom har sin förklaring i att Schweiz har varit hans hemland i över 20 år.

Innan han startade sin egen firma för förmögenhetsförvaltning Orn&Cie 2003 i Genève, arbetade han med kapitalförvaltning på Delphi Capital, Nordea och Dredsner Bank. Orn&Cie identifierade för några år sedan att det var mer intressant att satsa på teman istället för att fokusera på enskilda länder eller branscher. 

När Thematica lanserades i juli 2019 sa han följande i det brittiska nyhetsbrevet Citywire: ”Världen rör sig mot hållbara transportmedel. Politiker och regeringar sätter press på bolagen att vidta åtgärder för att möta de nya koldioxidmålen och följa Paris-överenskommelsens klimatmål från 2015. Dieselgate skandalen har också drivit på omställningen.”

Under det som har kommit att kallas Dieselgate, som pågick mellan 2008 och 2015, manipulerade Volkswagen elva miljoners bilar utsläpp av koldioxid och kväveoxid. 

När fonden startades var det uttalat att den skulle investera i framförallt Asien eftersom 70 procent av batterierna tillverkas i Kina, men även i Tyskland dit stora koreanska och kinesiska batteritillverkare har flyttat sin verksamhet. 

Uppmuntrar grön energi

Claes Örn förklarade också i Citywire att han hoppades kunna hjälpa fram flera mindre företag inom området grön energi. 

I en intervju i Financial Times från februari 2020 sa han att de långsiktiga fördelarna med vätgas övertygar och många nya vätgasprodukter är på gång att kommersialiseras. Vätgas ansåg han vara en het sektor inte minst på grund av all uppmärksamhet i media och alla miljödiskussioner. 

Thematica, som är registrerad i Luxemburg, inriktar sig på bolag med teknik som gör det möjligt att fasa ut fossila energikällor. Den fokuserar på miljövänliga transporter och lagring av energi, särskilt företag som drar fördel av elektrifieringen. Fonden investerar i följande områden: batterikomponenter som litium, kobolt och nickel, batteriteknologi, bränslecellsteknologi, e-mobilitet som batteridrivna fordon, bränslecellsfordon och energilagring, smarta nät, infrastruktur för laddning av fordon och vätgasproduktion.

Under ett kort telefonsamtal med Claes Örn hinner han påpeka att fondens företag köper sin kobolt från USA och inte från gruvorna i Kongo som är ökända för att låta barn arbeta där. 70 procent av kobolten kommer från Kongo.

Vem tror du blir vinnare: bilar med litiumbatterier eller de med vätgas?

– Bägge blir vinnare med olika användningsområden. Litiumbatterier kommer att användas först och framförallt inom den lättare fordonsindustrin. Sedan kommer bilindustrin att övergå till bränsleceller med vätgas som mest kommer att användas för tyngre fordon, fasta rutter och industrin. Det finns många fördelar med vätgas som lättheten att transportera, lagra och producera den på plats. 

Fonden satsar på börsnoterade aktier och bolag som är på väg att bli noterade.

– Vi ökar fokus på batterimetaller just nu, säger Claes Örn, till exempel litium, nickel, kobolt och grafit. Vi ser uppenbara flaskhalar vad gäller battericeller och mikrochip. Viss produktion av bilar kan komma att stå stilla på grund av detta.

I år är fonden upp 15 procent i dollar. Förra året var fonden upp 188 procent i dollar. BNP Parisbas Energy Transition CC var upp några procentenheter mer än Thematica. BNP Parisbas fond satsar i globala företag som deltar i övergången från fossil energi till förnybar energi. 

Vad har du själv för bil?

– Min nästa bil blir en laddningsbar bil.

FAKTA 

Fyra av de bolag som Thematica nyligen ökat sin exponering i: 

  • Neo Lithium Corp, litiumbolag i Kanada
  • Jervois Mining LTD, koboltbolag i Australien, med utvinning i USA
  • Hydrogen Pro AS, norsk storskalig industriell vätgasproduktion
  • Nano One Materials Corp, Kanada, katodmaterial till litium batterier

 

TEXT: Margaret von Platen

Margaret von Platen