En ny tysk förpackningslagstiftning ställer krav på exporten till landet. Alla företag som marknadsför förpackade varor i Tyskland behöver registrera sina varor via en portal före den första 1 juli.
Den nya tyska förpackningslagstiftningen påverkar den svenska exportmarknaden. Från och med 1 juli i år måste samtliga företag som i kommersiellt syfte marknadsför förpackade varor på den tyska marknaden registrera sina förpackningar hos Zentrale Stelle, centrala förpackningsregistret. Registreringen sker via den så kallade Lucid-portalen.
– Det är en omfattande och betydande förändring, eftersom även exempelvis transport- och industriförpackningar, som tidigare inte haft någon registreringsplikt, omfattas av de nya kraven, säger Johan Uhlin, avdelningschef för miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.
Även högre krav för serviceförpackningar
Alla svenska företag som marknadsför och säljer varor och tjänster i Tyskland via e-handelsplattformar kommer dessutom att vara skyldiga att registrera sig hos Zentrale Stelle före den 1 juli. E-handelsplatser har även skyldighet att kontrollera att säljarna har följt registreringskraven och finns i systemet.
Förpackningar som används för att ta med sig färdig mat från butiker, så kallade serviceförpackningar, omfattas av den nya lagstiftningens högre krav på registrering.
Dokumentation
Möjligheten att registrera sina uppgifter i det centrala förpackningsregistret via Lucid-portalen har varit möjligt sedan 5 maj i år, och redan den 1 juli måste det vara klart.
Drygt ett år efter att registreringsmöjligheten öppnades ska tyska statliga myndigheter kunna begära in dokumentation från både tillverkare och distributörer föregående år på transport- och industriförpackningar som släppts på marknaden, tagits tillbaka och slutligen återvunnits.
Läs även: Parkchef byggde japansk paviljong för kommunens pengar – polisanmäls