Det svenska dieselpriset som är över 18 kronor per liter vid de flesta av landets bensinmackar är nu världens högsta. Priset har ökat med 33 procent sedan i maj när det låg runt 13,5 kronor.
Sverige toppar dieselprisrankningen*, tätt följt av Norge, Israel och Storbritannien, visar data från Global Petrol Prices. Det genomsnittliga dieselpriset i världen låg den 27 september på lite över 9 kronor per liter. I Sverige kostade samma liter 18,5 kronor, jämfört med 7,6 kronor i USA och 14,7 kronor i Tyskland.
”Samtliga länder har tillgång till samma oljepriser på den internationella marknaden, men inför sedan olika skatter. Detta leder till att detaljhandelspriset på diesel skiljer sig åt”, skriver GlobalPetrolPrices.com.
Mer än hälften av det svenska dieselpriset består just av skatter – en koldioxidskatt och en energiskatt— som tas ut med ett fast belopp per liter. Därpå läggs 25 procent moms på beloppet. Det betyder att fordonsförare i praktiken betalar skatt på skatten.
Bakom den snabbt stigande prisutvecklingen ligger bland annat fördubblingen av råoljepriset de senaste månaderna.
– Raffinaderier stängde ner på grund av den låga efterfrågan under pandemin, och nu tar det tid och pengar att dra i gång dem. Då blir det dyrare”, säger Johan G Andersson, vd vid Drivkraft Sverige.
Ytterligare prishöjningar i antågande
Det är inte enbart råoljepriserna som ligger bakom de kraftigt stigande dieselpriserna. Den första augusti höjdes biodrivmedelshalten i dieseln från 21 till 26 procent. Målet med denna åtgärd är att sänka växthusgasutsläppen.
En ytterligare höjning av biodrivmedelshalten i dieseln följer den första januari 2022 när den höjs till 30,5 procent. Åtta år senare skall den ligga på 66 procent för diesel, enligt en promemoria som presenterades av regeringen förra året.
Förnybara drivmedel är helt enkelt dyrare och leder till högre priser, säger Andersson, som inte vill spekulera om och när dieselpriset kan nå det psykologiska 20 kronor per liter-taket eftersom dieselpriset är så pass beroende av råoljepriset.
– Men om denna uppåtgående trend fortsätter är det klart att priset kan gå upp ännu mer, säger Andersson.
Trafikverket har tidigare varnat för att bensin- och dieselpriser över 50 kronor per liter krävs för att Sveriges klimatmål för 2030 ska kunna uppnås. Myndighetens generaldirektör Lena Erixon tonade sedan ner detta scenario, men underströk att priserna måste höjas om inte biodrivmedel används i en allt större utsträckning.
*Dieselpriset i Hong Kong, som är en särskild administrativ region inom Kina sedan 1997, låg på 19,2 kronor litern.