
Den svenska e-handeln visar alarmerande siffror för februari med ett tapp på hela 16 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen sjönk till 9,7 miljarder kronor och andelen konsumenter som e-handlade föll från 72 till 65 procent. Det visar nya siffror från Svensk Handels e-handelsindikator.
Svensk e-handel befinner sig i en djup svacka där konsumenterna både blir färre och handlar för mindre summor. För första gången på ett år sjönk andelen av befolkningen som e-handlar.
– Det genomgående temat är tyvärr att det är tufft på bred front just nu, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel till Dagens PS.
Tufft för svenska e-handlare
Snittköpen har minskat med 7 procent jämfört med februari 2024, till 1794 kronor per köp. Utvecklingen visar en tydlig återhållsamhet och att återhämtningen från 2024 nu riskerar att brytas.
Svensk Handel pekar ut främst två branscher som särskilt drabbade: modehandeln samt skönhet och hälsa.
Ojust konkurrens från Kina
Svenska e-handlare kämpar även mot vad Ljungberg beskriver som en snedvriden konkurrens från utländska aktörer, särskilt kinesiska e-handelsjättar som Temu och Shein.
– Svenska e-handlare kämpar inte bara mot sviktande efterfrågan och pressade marginaler – de tvingas också konkurrera på en marknad som blir allt mer snedvriden, säger Per Ljungberg enligt Svensk Handels rapport.
Enligt Ljungberg följer de kinesiska aktörerna inte samma regler som svenska företag, vilket skapar en orättvis konkurrenssituation för inhemska handlare.