
Svenskläraren Cristina Nordman anser att elever som inte har svenska som modersmål ska få tala sitt eget hemspråk under svenskalektionerna för att bättre tillgodogöra sig undervisningen. Hon forskar i ämnet, och har själv uppmanat elever att använda sitt eget språk, exempelvis arabiska, albanska och turkiska, under lektionstid.
– Vi började med att synliggöra de språk som fanns i klassrummet. Sedan använde vi korta moment där eleverna fick diskutera ämnen på sitt modersmål, innan de förde tillbaka sina tankar till svenska, säger hon till Sydsvenskan.
Tillsammans med lärare och studiehandledare har hon testat arbetssättet i två klasser i årskurs sex och sju, där eleverna fick läsa en bok för att sedan uppmuntras att diskutera boken på sitt förstaspråk innan de återgick till att prata om boken på svenska.
– Vi kunde se att eleverna hittade fler infallsvinklar, ställde fler frågor och blev mer engagerade när de fick röra sig mellan sina språk, säger Nordman.
Tidigare har främst lärare i svenska som andraspråk sett hemspråket som en resurs, men Nordman menar att det även gäller elever i vanliga skolan som har ett annat hemspråk än svenska. Samtidigt fick blev hon inspirerad när hon undervisade i svenska som andraspråk.
– Jag märkte när jag undervisade i svenska som andraspråk att om jag sa ”Vad heter det på arabiska?” så blev vissa elever helt blanka. De kunde inte komma åt sin arabiska, för de var så vana vid att de inte använde alla resurser de har, säger Nordman, som nyligen disputerat i ämnet vid Malmö universitet.