Facebook noscript imageSvenskt navelskådande på Världskulturmuseerna
Kultur
Svenskt navelskådande på Världskulturmuseerna
Foto: Leif Gren
Foto: Leif Gren

”Juxtaposing Craft”, sedan 15 oktober en ny utställning på Östasiatiska inom myndigheten Världskulturmuseerna. ”Juxtaposing Craft ” utforskar det handgjorda i ett utbyte mellan Norden och Japan. I utställningen möts nytt skapande från formgivare, konstnärer och hantverkare sida vid sida med föremål ur de samlingar Världskulturmuseerna förvaltar. Visas till hösten 2023.

Enligt skylt i utställningen är tanken att ”Juxtaposing Craft speglar dåtid och nutid genom att hantverksföremål, tekniker och platser placeras jämsides och utforskas i relation till tid, språk, ritualer och kunskap. Genom att visa nutida verk jämte historiska föremål kan vi reflektera över hur saker och ting hänger samman.”
Under rubriken ”Unfolding the Maker” sägs vidare att ”Ett hantverksföremål förmår materialisera ett oändligt antal sätt att relatera till vår värld och kanske till och med hysa våra själar. Kanske bör det i sig själv även betraktas som ’skapare’ — av stunder som länkar oss, våra minnen och vår miljö samman. I dessa sammanlänkningar ligger en större berättelse om vårt eget komplexa varande som del av naturen”.
Utställningen handlar tydligen, som det mesta sen 2014, om ”oss” och ”vi”, här och nu i Sverige. Gamla och nya föremål från Japan och Norden blandas för att ge perspektiv på oss. Som vanligt är myndigheten numera inte intresserad av sina egna samlingar och de kulturer de kommer ifrån, annat än som illustration på oss i nutiden i Sverige. Kulturbegreppet verkar man sky som pesten; föremålen har uppstått ur naturen och ur årstiderna. Och när gamla föremål ställs bredvis nya uppstår spännande ”möten”, kort sagt mångkultur.
Min allmänna reflektion är att detta är trams och politiskt färgad aktivism som statliga etnografiska museer inte ska hålla på med – museer ska ge kunskap och bildning, om museisamlingarna, främmande tider och främmande folk, där och då.
Att en svensk myndighet för etnografiska samlingar från olika håll i världen ständigt fokuserar på oss och inte på dem samlingarna kommer ifrån tycker jag andas en rent suspekt svensk-etnocentrism och ett ringaktande av främmande folk. Det finns säkert en ambition att framstå som samhällsrelevant, men jag tycker att det mest blir ett tröttsamt navelskåderi på Världskulturmuseerna
Sen kan man undra varför Världskulturmuseerna alltid ska döpa sina utställningar till nåt på engelska? Trams.
Leif Gren har bl.a. studerat arkeologi, etnologi, socialantropologi, och konsthistoria vid Göteborgs universitet