Livsmedelsföretaget Mondelez, som bland annat äger varumärket Marabou, har trots kriget i Ukraina valt att fortsätta sin verksamhet i Ryssland. Av den anledningen har den ukrainska antikorruptionsmyndigheten valt att svartlista livsmedelsföretaget. Nu väljer även Svenska Fotbollförbundet, SvFF att inte låta samarbetspartnern Marabou synas i samband med landskamper.
Det amerikanska livsmedelsföretaget Mondelez, som bland annat äger varumärket Marabou, har fortsatt sin verksamhet i Ryssland trots landets invasionskrig mot Ukraina. Företaget har av den anledningen svartlistats av den ukrainska antikorruptionsmyndigheten.
Marabou har under flera år varit en av Svenska Fotbollförbundets sponsorer, så sent som i januari 2021 förlängdes avtalet mellan SvFF och Mondelez. Men nu väljer förbundet att stoppa Marabou från att synas i samband med Sveriges landskamper.
”Vi har stoppat pågående kampanjer och exponering”, skriver Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på SvFF i ett mejl till DN.
Marabou stoppas
Beskedet innebär att varumärket tills vidare inte kommer att synas i samband med Svenska landslagets matcher.
”Vi är mitt i en pågående dialog med Mondelez Sverige om vårt samarbete. I avvaktan på vad den leder till har vi stoppat pågående kampanjer och exponering, kopplat till samarbetet”, skriver Taube Rehnmark till DN.
Taube Rehnmark påpekar även att SvFF sedan krigets utbrott har markerat mot ”Rysslands djupt orättfärdiga invasionskrig i Ukraina”.
Mondelez har tre fabriker i Ryssland där cirka 3 000 personer är anställda. Via fabrikerna har cirka två miljarder betalats i skatt till Ryssland, skriver DN och hänvisar till Kiev School of Economics.
Läs även: Ilija Batjlans kris inte över – dras med miljonskulder