
Sveriges Television (SVT) överger Facebook och har sedan tdigare övergett X. Men behåller sin närvaro på TikTok och Instagram.
SVT har avslutat sin publicering på Facebook, precis som de tidigare gjort på X, rapporterar Expressen. Deras senaste inlägg var den 28 januari, där de även uppdaterade sin bio med: ”Vi publicerar inte här för tillfället...”.
I inlägget fanns även en uppmaning att ladda ner SVT-appen samt följa dem på TikTok och Instagram. Med detta bekräftar SVT att de fortsätter sin närvaro på TikTok och Instagram och planerar en ny ungdomssatsning på YouTube och Snapchat.
Strategiskt vägval för public service
”På totalen vill vi nå ut till fler med våra nyheter och då är sociala medier en del av strategin”, förklarar Erica Lascelles, videochef på SVT:s riksnyheter, i ett mejl till Expressen.
”Vi pausar därför publicering på SVT Nyheters konton på Facebook och X, samtidigt som Nyhetskoll – vår helt nya satsning på nyheter för tonåringar – startar en egen sida på svt.se, och testar närvaro på Youtube och Snapchat.”
Bulletin söker SVT med frågor om deras val av plattformar.
Följer andra mediers beslut
Som Expressen rapporterar kommer SVT Nyheter att finnas kvar på Instagram och TikTok, medan andra SVT-redaktioner som SVT Sport, Kulturnyheterna och de lokala kanalerna fortsätter att publicera på Facebook.
Detta följer i spåren av andra stora medieaktörers beslut. Sedan Elon Musk tog över det tidigare Twitter har bland annat den brittiska dagstidningen The Guardian och svenska Dagens Nyheter övergett plattformen. Även Aftonbladet och Sveriges Radio har gjort sin sorti och säger sig vilja satsa på nyare platformar och nyheter för ungdomar.