Facebook noscript imageTeslabilar fortsätter rulla in – trots strejken
Ekonomi
Teslabilar fortsätter rulla in – trots strejken
Teslabilar i Malmö hamn. Bild från 7 november. Foto: JOHAN NILSSON/TT
Teslabilar i Malmö hamn. Bild från 7 november. Foto: JOHAN NILSSON/TT

Sedan Teslastrejken bröt ut har närmare 1 000 bilar hämtats ut av svenska kunder, visar statistik från Transportstyrelsen. Enligt facket tar det tid innan deras konfliktåtgärder får full effekt.

Till och med oktober i år har cirka 17 000 Teslabilar nyregistrerats. Och under den senaste treveckorsperioden, 27 oktober–16 november (tidsperioden då strejken pågått), har 963 bilar tagits i trafik i Sverige, enligt siffror som TT begärt ut från Transportstyrelsen.

En strid ström av fordon tas alltså fortfarande i trafik trots strejken som råder mellan den amerikanska biljätten Tesla och fackförbundet IF Metall och alla övriga nio LO-fack som slutit upp med sympatiåtgärder, där framför allt transportfackets hamnblockad bedöms kunna få större verkningar.

– Det kommer att ta tid innan våra konfliktåtgärder får full verkningseffekt, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä.

”Går trögare för Tesla”

Han anser inte att det är märkligt att det fortfarande kommer Teslabilar till Sverige.

– Vi har satt i gång en konflikt för tre veckor sedan och i fredags trädde sympatiåtgärderna i hamnarna i full kraft, där de inte tar emot Teslabilar.

– Tesla har i gång en del verksamheter fortfarande, men vi får rapporter om att det går mycket trögare för dem, fortsätter han.

Tesla har hög leveransvariation

Mattias Bergman, vd på branschorganisationen Mobility Sweden, betonar att det är svårt att dra för långtgående slutsatser av statistiken.

– Tesla har en hög variation av leveranser mellan månaderna, och även inom månaden. Om man tittar på deras nyregistreringar är det alltid särskilt mycket vid kvartalssluten, säger han.

Tidigare berodde detta på att Tesla saknade produktion i Europa, påtalar Bergman. När bilarna väl kom så anlände de via ett stort fartyg och därefter kunde det dröja ytterligare en månad innan nästa fartyg ankom.

– Men nu har de en fabrik utanför Berlin (som öppnade i mars 2022), som står för en del av volymerna, även om det fortfarande kommer bilar från Kina och USA, säger han.

– Det är svårt att säga om fluktuationerna inom Teslas nyregistreringar och leveranser beror på strejken eller på hur marknadsläget ser ut, eller andra faktorer. Det kan bara Tesla redogöra för.

TT har sökt Tesla för en kommentar utan resultat.

TT Nyheter