Facebook noscript imageTidöpartierna går vidare med höjning: ”Ny reduktionsplikt”
Politik
Tidöpartierna går vidare med höjning: ”Ny reduktionsplikt”
Foto: Lars Schröder/TT
Foto: Lars Schröder/TT

Tidöpartierna sänker skatten för drivmedel och höjer reduktionsplikten. Det meddelar företrädare för partierna på en pressträff. Samtidigt vill partierna trycka på att det är en ”ny reduktionsplikt” man går vidare med. – Den nya reduktionsplikten är inte ett återinförande av Socialdemokraternas och Miljöpartiets gamla reduktionsplikt, säger Martin Kinnunen (SD).

Det var på måndagen som nyheten kom ut om att Tidöpartierna planerar en höjning av reduktionsplikten, något som SVT var först med att rapportera.

Beskedet från regeringen och samarbetspartiet SD var egentligen tänkt att komma ut senare. Men efter att nyheten läckt ut blixtinkallade man på måndagen till en pressträff tisdag morgon, rapporterar Expressen.

På tisdagsmorgonens pressträff medverkar energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), finansminister Elisabeth Svantesson (M) samt Sverigedemokraternas miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen. Partierna meddelar att höjningen av reduktionsplikten ska gå igenom, samtidigt som man sänker skatten på drivmedel.

– Vi har alltså tänkt att vi ska lyckas med konststycket att både fortsätta göra det billigare att vara svensk och nå våra klimatmål, säger Ebba Busch.

– Vi går idag fram med budgetförslaget som innebär att vi sänker skatten på drivmedel [och] höjer något kravet på inblandning av biobränsle, så att vi beräknas nå våra klimatmål till 2030 utan att det blir dyrare att vara svensk, fortsätter hon.

”Rättvis klimatomställning”

Höjningen av reduktionsplikten är planerad att träda i kraft i juli 2025. Den nya reduktionsplikten kommer att landa på 10 procent. Samtidigt sänks skatten på bensin med 75 öre nästa år. Dieselskatten kommer å sin sida att läggas på EU:s miniminivå, vilket i praktiken innebär en höjning vid årsskiftet.

– Det blir omkring 10 öre som skatten kommer att höjas, sen kommer den sänkas 1 juli för då beräknar man att EU:s miniminivå är lägre, säger Martin Kinnunen.

Miljöminister Romina Pourmokhtari uttrycker sin nöjdhet över Tidöpartiernas överenskommelse.

– Det är så här man i praktiken genomför en effektiv och rättvis klimatomställning, säger hon.

– Den nya reduktionsplikten på 10 procent beräknas minska utsläppen kraftigt på kort sikt, med en utsläppsminskning på drygt två miljoner ton till 2030, när vi då inkluderar effekten från de skattesänkningar som vi genomför samtidigt.

Vallöfte

Sänkt reduktionsplikt var ett vallöfte från Tidöpartierna innan de tog över makten 2022. Vid årsskiftet sänktes den till 6 procent för diesel och bensin för perioden 2024–2026. Innan dess var reduktionsplikten 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel.

Reduktionsplikten har inneburit att drivmedelsbolagen behöver blanda i en viss andel biobränsle för att minska transportutsläppen. Tidöpartierna vill nu trycka på att det är en ”ny reduktionsplikt” man går fram med. Ebba Busch förklarar:

– Den justerade eller nya reduktionsplikten innebär dels då att den höjs från sex till tio procent. Men också, som är det stora fiffiga som vi nu tar till vara på, att drivmedelsleverantörerna nu får inkludera el från publika laddstationer i sina utsläppsreduktioner.

Busch meddelar att den ändrade reduktionsplikten möjliggörs genom ändrade EU-regler.

– Samtidigt ser vi då till att drivmedelspriserna sjunker genom att sänka skatten på både bensin och diesel. Det bör mer än kompensera för den prisökning som den justerade reduktionsplikten leder till.

”Inte ett återinförande”

Martin Kinnunen meddelar att Sverigedemokraterna är nöjda med tisdagens besked.

– Vi är väldigt nöjda med att kunna få en bra helhet i budgeten, men också att kunna få en bra budget vad gäller möjligheterna att transportera sig i vårt land och att det inte ska vara dyrare att transportera sig i Sverige än vad det är i andra länder i Europa. Detta kommer vi att kunna hålla fast vid.

Han fortsätter:

– Den nya reduktionsplikten är inte ett återinförande av Socialdemokraternas och Miljöpartiets gamla reduktionsplikt. Det här är en ny reduktionsplikt som inte ska drabba hushållen.

”Kan vara lugna”

När Elisabeth Svantesson får frågan vad som är det viktigaste skälet till att man nu går fram med en höjning av reduktionsplikten svarar hon:

– Att vi kan. Att vi nu har fått ett nytt regelverk där du kan räkna med el, det har man inte kunnat göra förut. Så det är en väldigt viktig del.

Hon vill också trycka på att en tioprocentig reduktionsplikt är en stor skillnad från vad Socialdemokraterna planerade att införa.

På frågan från Svenska Dagbladets Henrik Torehammar vad Martin Kinnunen vill säga till sina väljare om höjningen svarar han:

– De kan vara lugna, att de ska läsa hela artikeln och att de inte kommer att märka någon försämring när de tankar bilen.

Torehammar: Kan du garantera att det inte blir ökat pris vid pump för diesel?

– Det är klart att jag inte kan garantera att oljepriserna inte ökar. Eller att raffinaderierna tar bättre betalt, så att säga, det kan inte jag utlova. Men givet att vi räknar bort världsmarknadspriset på råvaror så kommer det här inte att sammantaget driva upp priserna. Det är inte på grund av den nya reduktionsplikten som det i allmänhet kommer att bli dyrare att köra bil.

Texten har uppdaterats.

Läs även: Höjd reduktionsplikt nästa år – hård kritik mot Tidöpartierna

Oliver Dagnå

Redaktionschef
Tips mottages gärna!
oliver@bulletin.nu