Facebook noscript imageTimbro vill införa ny miljözon i Stockholm
Nyheter
Timbro vill införa ny miljözon i Stockholm
Timbro föreslår en ny miljözon som omfattar hela Stockholms innerstad. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Timbro föreslår en ny miljözon som omfattar hela Stockholms innerstad. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Tankesmedjan Timbro föreslår en ny miljözon som omfattar hela Stockholms innerstad. Förslaget innebär att fossilbilar ska betala en straffavgift istället för att förbjudas, vilket skulle samordnas med trängselskattesystemet, rapporterar Mitt i .

Per Ankersjö, tidigare stadsmiljöborgarråd (C) i Stockholm, presenterar ett alternativ till den pausade miljözonen klass 3. Hans förslag om en ”ultralåg utsläppszon” bygger på principen att förorenaren betalar, snarare än totalt förbud för fossildrivna fordon.

”En marknadsekonomisk miljözon där den som förorenar stadens luft får betala straffavgift är bättre än förbud”, säger Per Ankersjö i ett pressmeddelande.

Förslaget kommer efter att Länsstyrelsen nyligen pausade införandet av miljözon klass 3, som skulle ha trätt i kraft på nyårsafton. Den ursprungliga zonen skulle ha förbjudit alla fordon förutom el- och biogasdrivna i vissa delar av innerstaden.

PM Nilsson, vd på Timbro, stödjer initiativet och menar att en större miljözon skulle göra det möjligt för fler att ”gå ut i fria luften.”

Reaktionerna från politiskt håll är blandade. Oppositionsborgarrådet Christofer Fjellner (M) ser förslaget som bättre än ett totalförbud men uttrycker förvåning över att Timbro förespråkar ökad skattebörda.

– Timbros förslag är ju bättre än det totalförbud för bland annat laddhybrider som det socialdemokratiska styret i Stockholm vill införa, säger Christofer Fjellner till Mitt i.

Miljöpartiet, genom trafikborgarrådet Lars Strömgren, påpekar att förslaget kräver en lagändring som regeringen hittills stoppat. MP förespråkar en kombination av både miljözoner och skärpta trängselskatter.

– På de gator där avgaserna är som värst räcker det inte att bara minska bensin- och dieselbilarna. Där behöver vi förbjuda dem helt, säger Strömgren till Mitt i.

Enligt förslaget skulle laddhybrider undantas från avgiften när de körs på el. För att underlätta omställningen föreslås ett stegvis införande som ger både invånare och näringsliv tid att anpassa sig.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu