Facebook noscript imageTiptapp drivs av olagliga förare
Nyheter
Tiptapp drivs av olagliga förare
Foto: Mynewsdesk/Pressbild.
Foto: Mynewsdesk/Pressbild.

Succéappen Tiptapp, som hjälper stockholmare bli av med möbler och skräp, använder förare utan giltiga körkort och yrkestillstånd. Många är dömda för brott och har miljonskulder, visar ny granskning från Hem & Hyra.

Tiptapp, som grundades 2016, har snabbt vuxit till en av Sveriges mest använda appar för att bli av med skräp och möbler. Enligt bolaget handlar det om att privatpersoner hjälper varandra med transporter, men en granskning av Hem & Hyra avslöjar en annan verklighet.

Flera förare saknar körkort

Enligt granskningen har 38 av 85 undersökta förare varken svenskt körkort eller giltigt körkort från sina hemländer. Sju av dem är dessutom dömda för olovlig körning. Ted Snölilja, utredare på Transportstyrelsen, reagerar kraftigt:

– Det där är ju väldigt anmärkningsvärt, ett jättebekymmer. Det blir ju en väldigt stor risk för trafiksäkerheten. Man måste fråga sig vilka kontroller Tiptapp har av sina förare, säger Snölilja till Hem & Hyra.

Granskningen visar även att flera förare kör utan yrkestillstånd, vilket är ett krav för att transportera gods lagligt i Sverige.

Utländska körkort blir ogiltiga efter ett år i Sverige. Även om vissa förare kan ha skaffat EU-körkort via andra länder bedömer Transportstyrelsen det som ”väldigt osannolikt” att detta skulle gälla för majoriteten.

Majoriteten kommer från Uzbekistan

Uzbekistan dominerar statistiken med 30 förare, vilket utgör över 40 procent av alla granskade förare. Mongoliet och Syrien följer därefter med 12 förare vardera.

Sverige, som är värdlandet för tjänsten, representeras endast av sju förare. Turkiet har fyra förare, medan Afghanistan bidrar med tre personer. Irak har två förare, liksom Kirgizistan.

Övriga länder - däribland Ryssland, Polen, Estland, Storbritannien, Bulgarien, Lettland, Azerbajdzjan, Libyen, Georgien, Iran, Algeriet, Palestina och Chile - representeras av en förare vardera.

Brottslighet och skulder hos förare

Utöver körkortsbristen har 22 av de granskade förarna dömts för brott som misshandel och narkotikabrott. En förare i 30-årsåldern, som gjort över 100 körningar, är dömd för grov misshandel efter att ha slagit en person så hårt att både käkbenet och näsbenet knäcktes.

En annan förare, som marknadsför sig som ”varsam och punktlig” och utfört över 50 körningar, är dömd för brutal misshandel där han slog en person i huvudet med metallhandtag och knäade offret i ansiktet medan en medbrottsling tog strypgrepp.

En grupp om 20 förare har tillsammans skulder eller betalningskrav på över 8 miljoner kronor.

– Det är aldrig riskfritt att anlita kriminella individer, varnar Pia Bergman, expert på ekonomisk brottslighet och tidigare utredare på Skatteverket till Hem & Hyra.

Långa arbetspass och tuffa villkor

Flera förare som arbetar för Tiptapp berättar om långa arbetsdagar och dåliga villkor. En förare från Uzbekistan säger:

– Jag jobbar 16 eller 18 timmar varje dag. Jag skickar pengar hem till min familj, men det blir inte mycket kvar efter avgifter och skatt.

Stress och tungt arbete är en återkommande beskrivning från förarna. Många transporterar möbler utan att säkra lasten, vilket enligt Transportstyrelsen ökar risken för olyckor.

Tiptapps ansvar ifrågasätts

Trots att en dom från 2021 fastslår att Tiptapp inte är arbetsgivare för förarna, menar Bergman att företaget ändå har ett ansvar:

– Tiptapp göder ett system där förare arbetar olagligt och utan säkerhet.

Vd Tim Bjelkstam har avböjt intervju med Hem & Hyra men kommenterar i ett mejlsvar:

”Tiptapp är utformat för privatpersoner och möjliggör endast extra inkomster. I Sverige är den årliga intäktsgränsen satt till momsregistreringsgränsen. När en användare når denna nivå blockeras möjligheten att skapa fler intäktsgenererande uppdrag under det innevarande kalenderåret. För att använda Tiptapps tjänster måste alla användare godkänna våra användarvillkor och följa dem.”

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu