Regeringen vill påskynda planerade järnvägssatsningar i norra Sverige för att möta de behov som uppstått i och med de massiva industrisatsningar som pågår eller planeras där.
– Det sker stora investeringar i Sverige, i elektrifiering, i vätgas, Hybrit, Northvolt […]. Vi behöver påskynda infrastrukturinvesteringar för att möta den kraftiga nyindustrialisering vi ser i Sverige, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth vid en pressträff.
Regeringen har därför gett ett direktiv till Trafikverket att påskynda och tidigarelägga redan beslutade infrastruktursatsningar, främst i utbyggandet av järnvägen i Västerbotten och Norrbotten. Myndigheten ombeds återkomma med förslag senast den 22 november.
Trafikverket skall också identifiera brister och flaskhalsar som kan uppstå av de pågående och planerade industrisatsningarna, samt möjligheten till medfinansiering.
– Det skall ske i en fortsatt utbyggnad av järnvägen in norra Sverige, utöver Norrbotniabanan. Det är regionernas behov och prioriteringar som Trafikverket skall lyssnas in, säger Eneroth.
Utbyggnaden av järnvägen berör både gods och persontransporter. Det kan komma att inkludera ytterligare insatser på Malmbanan, Inlandsbanan och vid E4 i Skellefteå för att förhindra flaskhalsar och hinder för norra Sveriges expandering.
– Det kommer att gynna hela Sveriges tillväxt, jobb och sysselsättning, och klimatomställning, säger Eneroth.
Kostnaden för denna tidigareläggning faller inom ramen för den infrastrukturproposition på nästan 900 miljarder kronor som regeringen presenterade i april. Satsningarna gäller perioden 2022–2033.
Läs även: Trafikverkets konstnadskalkyler kritiserade – ökade från 11 till 75 miljarder
Läs även: Håll koll på Trafikverkets glädjekalkyler