
Begagnade elbilar har blivit något som tyska bilhandlare undviker. Hela 68,7 procent har slutat byta in elbilar då de anser att det enbart är en förlustaffär, enligt en undersökning som Carup rapporterar om. Bilexperten Philipp Seidel varnar till Stern för att första generationens elbilar faller offer för snabb teknisk utveckling.
Tyskland, som tidigare varit en stark marknad för elbilar, upplever nu en drastisk nedgång. Under 2024 har landet sett den största minskningen av elbilsförsäljningen i Europa, skriver Carup. Tidningen hänvisar till rapporter från Stern och Elektro-Auto som visar att majoriteten av bilhandlarna har slutat ta emot elbilar i inbyte.
Enligt undersökningen från branschtidningen Kfz-betrieb, som Carup citerar, är enda sättet för handlarna att sälja begagnade elbilar genom kraftiga rabatter. I juni 2024 uppgav hela 80 procent av handlarna att de förlorade på elbilsförsäljningen. Över hälften anser att begagnade elbilar är ”nästan osäljbara”.
Philipp Seidel, bilexpert för Arthur D. Little, kommenterar situationen i en intervju med Stern som Carup återger.
– Enligt min mening är de begagnade elbilarna från de första generationerna offer för en snabb teknisk utveckling, särskilt på begagnatmarknaden, säger Seidel till Stern.
”Föråldrad Teknik”
Carup rapporterar vidare att Deutsche Automobil Treuhand pekar på konsumenternas oro över höga priser och föråldrad teknik som huvudorsaker till den svaga efterfrågan på begagnade elbilar.
Biltillverkarna har börjat agera för att hantera situationen där Audi och BMW lanserar utbildningar för sina återförsäljare för att bättre hantera försäljningen av begagnade elbilar.