Försvarsexperten Hans Liwång anser att svenska hamnar borde se över sina säkerhetsrutiner, då hoten mot svenska hamnarna ökat efter kriget i Ukraina.
Sedan Ryssland startade sitt krig mot Ukraina i februari i fjol har oförklarliga riskincidenter ökat i Göteborgs hamn, enligt SR Ekot. Det handlar bland annat om stora drönare som flugit över hamnen.
Enligt försvarsexperten Hans Liwång, docent i försvarssystem på Försvarshögskolan och forskare i marina system på KTH, medför Ukrainakriget en ny typ av hot mot de svenska hamnarna.
– Narkotikasmuggling och annan smuggling inom ramen för organiserad brottslighet är fortfarande det dominerande hotet mot hamnverksamhet. Men Ukrainakriget har lagt till ytterligare en dimension, säger Liwång till TT.
Sverige är väldigt beroende av sina hamnar till följd av sina få landförbindelser med handelspartners och sin långa kuststräcka.
– I princip allt vi är beroende av dagligen i vårt samhälle har kommit hit via en hamn. Är det då så att den hamnens flöde störs så kommer det att bli väldigt kännbart relativt fort.
Ovisshet
Liwång tror inte att ett svenskt Natomedlemskap hade förändrat något i frågan om hur man jobbar med säkerhet kring svenska hamnarna.
– Det blir ytterligare en aspekt att ta hänsyn till, men jag tror inte att det kommer att förändra hur hamnarna i stort arbetar med skydd och säkerhet, säger han.
Enligt Liwång rör det sig som en stor utmaning som ligger i ovissheten. Det är typ av hot som man inte vet exakt hur de kan ta sig uttryck.
Framförallt handlar det om främmande makt som ägnar sig åt informationshämtning rörande hur svenska hamnar fungerar och således dess sårbarheter.
– Den typen av hot och utmaningar har man inte jobbat med lika systematiskt innan Ukrainakriget som man behöver göra nu. På så sätt har hamnutmaningen blivit större i och med kriget, även om antalet incidenter inte har blivit större.
Säkerhetsarbetet behöver ses över
Säkerhetsarbetet i de svenska hamnarna utgår från ISPS-koden, som utvecklades av FN:s efter terrorattackerna i USA 2001. Liwång tycker att det arbetet bör ses över.
– ISPS-koden har gjort mycket gott, men det arbete man gjort är inte nödvändigtvis anpassat till de nya hoten. Nu behöver respektive hamn titta på vad de behöver uppdatera sett till det nya säkerhetsläget. Det är jag inte säker på att alla har gjort.
Han menar att man måste ta de nya hoten och riskerna som tillkommit med Ukrainakriget på allvar.
– Jag tror fortfarande att utmaningarna är större kopplade till organiserad brottslighet och det borde föranleda en större oro. Konsekvenserna för samhället är mycket större av narkotikasmuggling än om det flyger en rysk drönare över Göteborgs hamn.
– Så som en följd av Ukrainakriget är jag inte jätteorolig. Men man måste ta de nya hoten och riskerna på allvar.