Facebook noscript imageUnga till sjukhus efter nytt spritlarm – fem gripna
Unga till sjukhus efter nytt spritlarm – fem gripna
Flera ungdomar har förts till sjukhus efter att ha druckit alkohol. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT
Flera ungdomar har förts till sjukhus efter att ha druckit alkohol. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT

Fyra svårt medtagna ungdomar har under lördagskvällen förts till sjukhus. Polisen misstänker att de kan ha blivit förgiftade av ”fulsprit”. Fem personer har gripits och anhållits.

Ungdomarna, som är mellan 13 och 15 år gamla, påträffades i Nacka och Tyresö utanför Stockholm.

– Det finns uppgifter i minst ett av dessa ärenden att man har köpt så kallad fulsprit, säger Ola Österling, presstalesperson hos polisen i Stockholm.

Fem personer har gripits och anhållits misstänkta för att ha sålt alkoholen. En av dem är minderårig. De misstänks nu för grov olovlig befattning med sprit, grov olovlig försäljning av alkohol samt vållande till kroppsskada, enligt polisen.

Alkoholen har ännu inte analyserats, men ungdomarna visar samma typ av symptom som de som togs om hand kvällen innan. Då fördes flera ungdomar till sjukhus sedan de förgiftats av isopropanol efter att ha druckit alkohol de köpt från en så kallad ”vodkabil” de fått kontakt med via Snapchat.

Enligt Giftinformationscentralen kan det vara farligt att få i sig ämnet, framför allt för barn, som bland annat används för att rengöra elektronik. Symtom som kan uppstå om man får i sig den är berusning, lågt blodtryck, kräkningar och buksmärtor.