Facebook noscript imageUtgivarna kräver reglering av Facebook
Nyheter
Utgivarna kräver reglering av Facebook
”Fotbollsjournalisten Olof Lundh är en av de profiler vars ansikte regelbundet utnyttjas i bedrägeriannonser på Facebook. ’Meta är nästan jävligare än skurkarna’, säger han till SVT.” Foto: TT
”Fotbollsjournalisten Olof Lundh är en av de profiler vars ansikte regelbundet utnyttjas i bedrägeriannonser på Facebook. ’Meta är nästan jävligare än skurkarna’, säger han till SVT.” Foto: TT

Trots upprepade löften om åtgärder fortsätter Facebook att godkänna bluffannonser som utnyttjar kändisar för att locka personer till bedrägerier. Bedragarnätverk spenderar miljontals kronor på annonser varje månad, rapporterar SVT.

Bedragare fortsätter att utnyttja Facebooks annonsplattform för att sprida bluffartiklar och locka offer – trots att företaget lovat skärpta rutiner. Det visar en ny granskning från SVT:s ”Uppdrag granskning”.

Miljonbudget för bedrägerier

Enligt en läcka som Uppdrag granskning tagit del av har bedragarnätverk en månatlig marknadsföringsbudget på närmare 13 miljoner kronor. En betydande del av dessa pengar går direkt till Meta, Facebooks ägare, genom annonsutrymme på deras plattformar.

– För mig är Meta nästan jävligare än skurkarna. För jag vet ju att skurkarna är ute efter bedrägerier. Meta utger sig för att vara ett vanligt företag, men så håller de på med sån här skit, säger fotbollsjournalisten Olof Lundh, vars ansikte regelbundet utnyttjas i bedrägeriannonserna.

Hot mot demokratin

Granskningen visar att bedragarna klonar etablerade nyhetssajter, vilket gör att bluffartiklar ser ut att komma från trovärdiga medier som Aftonbladet eller SVT. Ofta används kända ansikten tillsammans med sensationella rubriker om snabba pengar.

– Bluffannonserna skadar den journalistiska trovärdigheten hos de medier vars kända varumärken förfalskas. Så sett är Facebooks bluffannonser också ett demokratiskt problem, säger Stefan Eklund, vd för Utgivarna.

Efter avslöjandet kräver intresseorganisationen Utgivarna att Meta transparent redovisar både sina intäkter från bluffannonser och vilka åtgärder som vidtas mot brottssyndikaten.

Ett experiment genomfört av IT-säkerhetsexperten Karl Emil Nikka visar att Facebooks hantering av anmälda bluffannonser är otillräcklig.

– Det ser väldigt illa ut, konstaterar Nikka i granskningen.

Meta skriver i en kommentar till Uppdrag granskning att det strider mot deras policy att publicera annonser som främjar bedrägerier, men medger att problemet kräver samarbete mellan olika branscher för att åtgärdas.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.