Facebook noscript imageVinstkross av H&M – återinför aktieutdelning
Ekonomi
Vinstkross av H&M – återinför aktieutdelning
Foto: Chen Cici/AP/TT
Foto: Chen Cici/AP/TT

H&M krossar marknadens förväntningar och föreslår en extrautdelning. Kinafrågan tynger dock resultatet i Asien/Oceanien.

H&M:s aktie lyfte inledningsvis men har därefter backat och handlas svagt nedåt vid 10-tiden.

Resultatet före skatt uppgick under tredje kvartalet till drygt sex miljarder kronor, en ökning med hela 158 procent jämfört med samma period föregående år. Det kan också jämföras med analytikernas genomsnittliga förväntningar som låg på drygt fem miljarder kronor enligt Refinitivs sammanställning.

”I takt med att restriktioner lättats på många marknader har butiksförsäljningen börjat komma tillbaka samtidigt som onlineförsäljningen fortsatt att öka”, skriver företagets vd Helena Helmersson i delårsrapporten.

Rejäl vinstkross

Förutom vinstkrossen meddelar nu H&M att det blir en rejäl extrautdelning på 6:50 kronor.

”Styrelsen anser nu att H&M-gruppens förbättrade lönsamhet, starka finansiella ställning och stabiliserade marknadsförhållanden i kombination med vår förmåga att hantera pandemins påverkan på vår verksamhet möjliggör en utdelning”, säger H&M:s styrelseordförande Karl-Johan Persson i ett pressmeddelande.

Klädjätten valde precis som många andra företag att pausa utdelningen under coronapandemin och det blir därför första gången sedan 2019 som aktieägarna får en utdelning.

”Styrelsen anser nu att H&M-gruppens förbättrade lönsamhet, starka finansiella ställning och stabiliserade marknadsförhållanden i kombination med vår förmåga att hantera pandemins påverkan på vår verksamhet möjliggör en utdelning. Även efter utdelningen är vi finansiellt starka och kommer kunna fortsätta investera i kunderbjudandet och vår verksamhet och därmed stärka vår position ytterligare”, säger H&M:s styrelseordförande Karl-Johan Persson i ett pressmeddelande.

Resultatmässigt var försäljningen redan separat redovisad för 1 juni–31 augusti. H&M skriver dock att för september, inledningen av det nya kvartalet, uppvisar man dessutom en något högre försäljning än i september i fjol, dock är bolaget precis som så många andra påverkat av logistikstörningar. En positiv faktor för bolaget är att det redovisade värdet av varulagret minskade med tolv procent jämfört med motsvarande tidpunkt föregående år.

”De nya höstkollektionerna har tagits emot väl. Försäljningen i september 2021 var något högre än motsvarande månad föregående år i lokala valutor trots att efterfrågan inte kunnat tillgodoses fullt ut på grund av störningar och förseningar i varuflödet”, skriver företagets vd Helena Helmersson i rapporten.

Ingenting om Kina-frågan

Helmersson nämner inte i vd-ordet något om situationen i Kina där företaget under 2021 utsätts för en onlinebojkott. I segmentsredovisningen för olika regioner märks dock att under 2021 så här långt är Asien/Oceanien den enda regionen med en rörelseförlust samtidigt som den externa nettoomsättningen minskar.

Dock står regionen endast för 13 procent av den totala nettoomsättningen.

Helena Helmersson ser dock ljust på den närmaste tiden även om hon gör vissa reservationer:

”Pandemin och dess konsekvenser är ännu inte över och vi är ödmjuka inför omvärldens många utmaningar som påverkar vår verksamhet, något som kräver en god flexibilitet och handlingskraft”, skriver hon.

Läs även: Allt fler H&M-butiker kan öppna: ”Fortfarande en utmanande situation”

TT Nyheter