Evelyn Waugh satte fingret på längtan, vänskap och nostalgi. Den är ständigt aktuell för det finns alltid en ny generation som växer upp. Charles och Sebastian återföds alltid på nytt.
Förmodligen har vi alla upplevt längtan efter någonting förlorat och det kallar vi nostalgi. Ett ord som härstammar från grekiskans ord för ”hemkomst” och ”smärta”. Just denna känsla upplever Charles Ryder när han anländer vid Brideshead, det stora godset där han i sin ungdom spenderat mycket tid med sin vän Sebastian Flyte, och vars familj ägde herrgården. Den brittiske författaren Evelyn Waughs (1903–1966) roman Brideshead Revisited (på svenska: En Förlorad Värld) från 1945 är en djupdykning i nostalgi, men också vänskap, religion och frälsning.
Romanen utspelar sig bland överklassen i 1920-talets England med dess vilda festande, kulturella nyfikenhet och allmänna likgiltighet inför livet. Charles Ryder har precis påbörjat studier vid Oxford och första gången han träffar Sebastian Flyte är denne synnerligen berusad. Flyte råkar spy genom fönstret till Ryders lägenhet som ligger på bottenplanet i studentboendet. Dagen därpå skickar Flyte ett vykort med en ursäkt och inbjudan till lunch i sitt rum. Där börjar en lång och intensiv vänskap som leder Ryder till Brideshead. Resten av berättelsen får läsaren själv ta del av, men de teman som håller boken samman kretsar alla kring denna vänskap.
Enligt Aristoteles finns det tre typer av vänskap; den som söker gemensam nytta, den som söker gemensam njutning, och den som söker den andres väl och dygd. Det är, menar han, endast den sistnämnda formen som karaktäriserar äkta vänskap. Waugh, som själv hade läst vid Oxford där en stor del av romanen utspelar sig, kände till denna antika tankevärld, eftersom boken ständigt presenterar aspekter av vänskapen mellan Ryder och Flyte som hjälper dem söka sin väg i livet i dessa termer. Flyte blir alltmer deprimerad och alkoholiserad, och till följd av denna moraliska störtdykning blir Ryder bekymrad över vännens tillstånd. Vänskapen, med andra ord, är inte statisk, utan beroende av ett ständigt givande och tagande där man sätter den andres intressen framför sina egna.
Vänskap existerar inte heller i ett vakuum. Vi bär alla med oss våra egna intressen och fördomar. Flyte är katolik, medan Ryder är agnostiker och söker efter meningen med livet. Till en början finner han mening i estetiken genom att måla, vilket ger honom en inblick i världens skönhet. Men medan den troende Flyte faller längre och längre ifrån sin tro i sättet han agerar är det tydligt att tron fortsatt betyder något för honom. En teori är att han har ett kall till att bli präst men vägrar att följa detta kall, medan hans äldre bror – Bridey – desperat vill bli präst men saknar kallelsen. Ryder försöker hjälpa Flyte som vägrar denna hjälp, och Ryder finner andlig ro i den tro Flyte alltid haft med sig. Vänskapen har gett dem ett hopp och en styrka i livet, men vad de gör av denna gåva får de individuellt svara för. Ryder blir troende och ser tillbaka på sin ungdom med nostalgi; Flyte vänder sitt förflutna ryggen.
Nog kunde Waugh skriva en trollbindande bok om nostalgi och vänskapens effekter, men någon sådan känsla hyste han nog aldrig om Sverige efter sitt Sverigebesök i augusti 1947.
Enligt Evelyn Waugh var vi svenskar ”förbannat tråkiga” men kanske blir vi mindre tråkiga om vi i sinnet färdas till Brideshead?
Karl Gustel Wärnberg är historiker och filosof. Han delar sin tid mellan Stockholm och London.