Facebook noscript image74 procent vill stoppa telefonförsäljning
Nyheter
74 procent vill stoppa telefonförsäljning
Många äldre är särskilt positiva till ett förbud mot telefonförsäljning, visar en ny undersökning. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT.
Många äldre är särskilt positiva till ett förbud mot telefonförsäljning, visar en ny undersökning. Arkivbild. Foto: Per Larsson/TT.

Tre av fyra svenskar vill förbjuda all telefonförsäljning, visar ny undersökning från Indikator. Branschen menar att ett förbud inte kommer stoppa oseriösa aktörer.

En ny opinionsundersökning från Indikator, genomförd på uppdrag av Sveriges Radio Ekot, visar ett starkt folkligt stöd för ett totalförbud mot telefonförsäljning. Hela 74 procent av de tillfrågade ställer sig positiva till förslaget.

– Svenska väljare är inte särskilt förtjusta i telefonförsäljning, det är hela 74 procent som tycker att det är ett mycket eller ganska bra förslag att förbjuda all form av telefonförsäljning, säger Per Oleskog Tryggvason, opinionschef på Indikator, till Sveriges Radio.

Endast 9 procent av de tillfrågade anser att ett förbud vore fel väg att gå.

Starkt bland äldre

Stödet för förbudet är särskilt starkt bland äldre personer, medan yngre är något mindre positiva. Undersökningen visar också att åsikten skär genom partilinjerna – det är ingen märkbar skillnad mellan olika partisympatisörer.

Debatten om telefonförsäljning blossade upp i september efter att Dagens Nyheter avslöjat hur unga telefonförsäljare vid ett callcenter i Barcelona sålt Socialdemokraternas lotter till förvirrade äldre personer.

Som en direkt följd av avslöjandet meddelade partiet att de bryter med externa telemarketingbolag.

Branschens varning

Tina Wahlroth, styrelseordförande för branschorganisationen Kontakta, varnar för konsekvenserna av ett förbud.

– Alltså, ett förbud leder till att de hederliga näringsidkarna slutar att använda kanalen, men de som är kriminella, de tar inte intryck av förbud, de fortsätter att ringa, säger Wahlroth till Sveriges Radio.

Hon påpekar att telefonen är en viktig kommunikationskanal för företag, organisationer och föreningar. Som alternativ till förbud lyfter hon fram det befintliga NIX-registret, där konsumenter kan välja att slippa säljsamtal.

En majoritet i riksdagen har redan signalerat att de vill se strängare regler kring telefonförsäljning, men exakt hur dessa ska utformas är ännu inte fastställt.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu