Facebook noscript imageAiP media kartlade ungdomar i hemlighet
Politik
AiP media kartlade ungdomar i hemlighet
Aip medias vd Daniel Färm och Snapchat. Bild: AP Photo/Richard Drew/Margareta Bloom Sandebäck/CC BY-SA 4.0
Aip medias vd Daniel Färm och Snapchat. Bild: AP Photo/Richard Drew/Margareta Bloom Sandebäck/CC BY-SA 4.0

AiP media har använt data som samlats på ungdomsinriktade sajter innan besökarna fått sin lagenliga möjlighet att tacka nej till insamlingen. Uppgifterna har sedan använts för att bättre nå ut till rätt målgrupper på sociala medier.

TV4 avlöjade nyligen att Socialdemokraterna genom sitt mediaföretag AiP Media, som främst ger ut tidningen Aktuellt i Politiken, sprider politiska budskap utan tydlig avsändare på sociala medier.

Blad de konton som sprider S-budskap märks Instagramkontot ”Jävla_uland” som främst publicerar satir. Ett annat är websajten politikkollen.se som framtsäller sig som en neutral sida om poilitik, med frågeställningar som sökords-optoimerats för att locka personer som goolar exempelvis ”vad står partierna för”.

Genom att framställa sina publiceringar som nyhetsmaterial kommer AiP media dessutom runt det förbud för politisk reklam som Facebook- och Instagramägaren Meta har infört.

I samband med avslöjandet sade AiP medias vd S-politikern Daniel Färm, tidigare bland annat ersättare för partiet i riksdagen, till TV 4 Nyheterna att deras annonser på media är ”för redaktionellt material”, och att sidorna uppger att AiP media står bakom den.

– Att Socialdemokraterna äger AIP Media har varit känt i över ett kvarts sekel, så det är inga konstigheter, sade Färm till kanalen.

Samlar innan medgivande – i strid mot EU:s dataskyddsförordning

Nu avslöjar Aftonbladet Kultur att AiP medias sajter dessutom samlar information om sina besökare utan deras vetskap eller medgivande, vilket strider mot Integritetsskyddsmyndighetens (IMY) riktlinjer och mot EU:s dataskyddsförordning.

Detta genom att samla in data som IP-nummer om besökaren innan denne haft sin lagenliga möjlighet att säga nej till de cookies som samlar in dessa. Dessa data använts sedan för att nå rätt grupper med rätt slags innehåll på soiciala medier, bland annat genom Snapchats AI-bot.

Datainsamlingen har skett på ovan nämnda politikkollen.se och schyst.social som främst riktar sig till unga, och enligt Aftonbladet Kulturs granskning tycks insamlat användardata även delas till tredje part i USA, vilket skulle kunna strida mot gällande lagstifning.

Ansvarig utgivare: ”Kände inte till”

– Vi kände inte till att insamlingen gick igång innan medgivandet, hävdar AiP media:s ansvarige utgivare Karl Anders Lindahl Lindahl när han konfronteras med granskningens uppgifter.

Lindahl säger till tidningen att man ska ”stänga av den här cookien” för att sedan ”se hur vi gör sedan.”

När Aftonbladet Kultur frågar om hur AiP media ser på att sajterna det handlar om vänder sig till unga avbryter AiP medias vd Daniel Färm intervjun och ber att få frågot på mejl.

– Vi kommer göra en samlad översyn, och så får vi återkomma, säger Färm till Aftonbladet Kultur.

Johannes Nilsson

Reporter.