Långa godståg fulla med varor rullar dagligen mellan Kina och Europa. Efterfrågan har ökat i och med containerbristen ute till havs och flygets begränsade fraktkapacitet nu när världsekonomin återhämtar sig snabbare än förväntat efter pandemin.
Förra året ökade volymen av varor transporterade på räls mellan Kina och Europa med 56 procent till 1,14 miljoner twenty-foot equivalent, teu. Det motsvarar 12 400 godstågtransporter mellan kontinenterna.
De kinesiska godstågen rullar i dagsläget längs med 73 olika rutter till mer än 170 städer runtom i Europa.
Den kraftiga efterfrågan fortsatte under årets första åtta månader när mer än 10 000 godståg lastade med godsvolymer nära en miljon teu lämnade Kina.
Kraftigt höjda flygfraktpriser har drivit upp efterfrågan på godstågstransporter mellan Asien och Europa. En transport på räls förblir runt tre till fyra gånger dyrare än en sjötransport, men 70 procent billigare än med flyget.
Läs även: Hotet inför julhandeln: Flygbranschen varnar för flygfraktsbrist
– Det finns ett liv före och efter coronan. Vi kör med lastbil i Kina till den ryska gränsen, där varorna lastas om till 120–150 kubik stora järnvägsvagnar som anländer till Vilnius i Litauen. Där packas de om till lastbilar och körs ut till våra kunder i Europa, berättar Johan Eriksson som ansvarar för väg- och järnvägstransporter mellan Kina och Europa vid Scandinavian Shipping & Logistics.
Enligt Deutsche Bahn släpper en tågtransport ut 95 procent mindre koldioxid än en motsvarande transport med flygplan.
Flaskhalsar i Östeuropa och covid fördröjer leveranser
Den ökande efterfrågan ställer dock till det för både väg- och järnvägstransporterna. Det har bland annat lett till flaskhalsar vid gränsen mellan Belarus och Polen. Den befintliga infrastrukturen vid lastterminalerna har nått dess kapacitetsgräns och klarar inte längre av att säkerställa ett smidigt byte av spårvidd för godset.
Covid-fall i Khorgos, den centrala gränsövergången mellan Kina och Kazakstan, har ytterligare förvärrat den ansträngda situationen och medfört ännu längre förseningar.
Transiten mellan Kina och Europa, via Khorgos, tar för närvarande mellan 28 och 35 dagar, skriver the Loadstar. Det går lite fortare, mellan 24 och 30 dagar, via Alashankou, en annan gränsövergång i regionen. Det är fortfarande klart längre än de 18 dagar som krävdes före pandemin.
– Väg- och järnvägstransporterna mellan Kina och Europa är i alla fall här för att stanna, även efter coronan, förutspår Eriksson.
Läs även: Containerbrist: Huggsexa på varor i ansträngd leveranskedja