Apoteket har delat känslig information om privatkunders köp till Facebook. De uppskattar att cirka en halv miljon kunder drabbats.
– Mest sannolikt rör det om ett enskilt misstag, säger Mikael Hoffman ordförande i SLS kommitté för läkemedelsfrågor.
Det statliga Apoteket har skickat detaljerad information om webbkunders köp av receptfria läkemedel och produkter till Facebook, vilket Sveriges Radio Ekot var först ut att rapportera om.
Information som delats till den sociala medieplattformen har bland annat varit köp av klamydiatest, inkontinensskydd, värktabletter, men även information om personuppgifter som mejladress och telefonnummer.
Nu stänger Apoteket av sin koppling till Facebook och har anmält sig själva till Integritetsskyddsmyndigheten samt inlett en översyn. Apoteket uppskattar att uppemot 500 000 och en miljon webbkunder kan ha påverkats.
– Mest sannolikt rör det om ett enskilt misstag som nu rättats till där ansvariga för verksamheten, och då särskilt e-handel och hemsida, säger Mikael Hoffman, ordförande i SLS kommitté för läkemedelsfrågor samt chef för NEPI (Nätverk för läkemedelsepidemiologi) i ett pressmeddelande.
Samhällskritisk
Apoteket är en så kallad samhällskritisk verksamhet och Hoffman är förvånad över att det här får inträffa. Vad SLS har kännedom om är det endast statliga Apoteket som haft brister när det gällerr integritetsskydd vid e-handel. De har har haft samma policy på förbrukningsartiklar såsom hudvård, hårvård, kosttillskott samt receptfria läkemedel och andra känsliga varor när de hänvisat till att de använder cookies till vissa ändamål, till exempel till reklam.
– En vanlig person kan knappast förstå att godkännande av marknadsföringscookies innebär att uppgifter om inköp av receptfria läkemedel kommer att delas med kommersiella aktörer inom och utanför EU tillsammans med information som innebär att personen som gör inköpen är identifierad, säger Hoffman.
Läs även: Apoteksbutikerna minskar - E-handel allt viktigare