Terrorattacken den 11 september 2001 gjorde skyskrapor och höghus till potentiella måltavlor. Arkitekten Sara Grahn säger i en intervju med SVT att rädslan för nya terrorattacker har påverkat arkitekturen.
Sara Grahn menar att rädslan för nya terrordåd har letat sig in i formgivningen av dagens byggnader och offentliga rum, på mer eller mindre lyckade sätt.
Tillfälliga lösningar och tillbyggnader har byggts för att skapa trygghet. Förändringen gäller främst byggnader med någon form av myndighetsutövning, men har även införts kring välbesökta byggnader som till exempel museum.
– Ett exempel är entrén till Louis Vuitton-muséet i Paris. En relativt ny byggnad med en oerhört spektakulär arkitektur och entré. Med adderat säkerhetstänk har den fått ett litet ”skjul” utanför där säkerhetskollen innan man kommer in i byggnaden nu sker, säger Sara Grahn till SVT.
Förändringar inom arkitekturen brukar ta lång tid och hon hopppas på nya och förbättrade säkerhetslösningar i framtiden.
Landskapsarkitekturen har lyckats bättre med uppgiften att öka säkerheten, menar hon, och nämner Centre Pompidou i Paris och Washington Monument i USA som exempel. I Stockholm gjordes förändringar efter terrordådet på Drottninggatan.
– Våra egna lejon på Drottninggatan, av konstnären Anders Årfelt, har blivit ett par nummer större sedan terroristattacken på Drottninggatan. De är kanske inte de elegantaste, men barn hänger ofta på dem som lekskulpturer, även om de mindre barnen inte längre når upp på ryggen på de stora lejonen, säger Sara Grahn.