Trycket på bilbranschen att snabba på övergången till eldrivna fordon kan hota både jobb och fordonens kvalitet, eftersom tillverkningskostnaderna inte minskar tillräckligt snabbt. Det säger Carlos Tavares, vd för Peugeot- och Fiat-ägaren Stellantis.
Politiker och investerare vill att biltillverkarna ska skruva upp takten på övergången till eldrivna fordon, men kostnaderna är ”bortom gränserna” för vad fordonsindustrin klarar av, säger Carlos Tavares till Reuters.
– Det som har bestämts är att påföra fordonsindustrin elektrifiering som innebär 50 procent högre kostnader jämfört med ett vanligt fordon.
Läs även: Över 20 kronor per mil – Volvo dyraste elbilen i vintertest
– Det finns inget sätt som vi kan överföra 50 procent av merkostnaderna till slutkonsumenten på eftersom större delen av medelklassen inte kommer att kunna betala.
Företagen kan antingen ta mer betalt och sälja färre bilar, eller godta lägre vinstmarginaler, menar han. Båda alternativen skulle innebära neddragningar, och fackförbund i både Europa och Nordamerika har varnat för att tiotusentals jobb kan försvinna.
Ny teknologi skulle kunna sänka kostnaderna men den måste i så fall testas ordentligt för att säkerställa att den fungerar. Att snabba på den processen ”blir att vara kontraproduktivt. Det kommer att leda till problem med kvaliteten. Det kommer att leda till alla möjliga problem”, säger Carlos Tavares.
– Framtiden kommer att avgöra vem som kommer att kunna smälta detta och vem som kommer att misslyckas, säger han.
Kostnaden för att tillverka eldrivna fordon förväntas minska, och analytiker tror att batteridrivna motorer och förbränningsmotorer kommer att kosta lika mycket under andra halvan av 2020-talet.
Läs även: Blocket: Stor ökning av begagnade elbilar – för ”höga priser”
Renodlade elbilstillverkare som Tesla och Rivian är avsevärt mycket mindre vad gäller omsättning och antalet anställda än företag som Stellantis, som skapades genom en sammanslagning av Peugeot- och Citroën-ägaren PSA och Fiat Chrysler. Men de värderas högre av investerare.
Utöver marknadens press finns politikernas mål för att minska växthusgasutsläppen. Till exempel vill både EU och Kalifornien stoppa försäljningen av bilar med förbränningsmotorer 2035.