Facebook noscript imageBilköpen rasar till följd av Ukrainakriget och covid-19
Ekonomi
Bilköpen rasar till följd av Ukrainakriget och covid-19
Nybilsregistreringarna har fallit med 23 procent. Foto: Janerik Henriksson/TT
Nybilsregistreringarna har fallit med 23 procent. Foto: Janerik Henriksson/TT

Nybilsregistreringarna föll med 23 procent i Sverige under det första kvartalet. Ändringar i bonus malus-systemet, långa leveranstider, flaskhalsar i produktionen och kriget i Ukraina ligger bakom det stora tappet.

Nybilsregistreringarna inom EU minskade med tolv procent under det första kvartalet, med Sverige i täten där tappet var nästan dubbelt så stort. Det är de pågående avbrotten i leveranskedjan, som ytterligare förvärras av Rysslands invasion av Ukraina, som påverkar bilproduktionen negativt, säger the European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA, i ett pressmeddelande.

– Nedgången i nybilsregistreringarna har pågått sedan juli 2021, till följd av pandemin som lett till stora produktionsstörningar i och med bristen på komponenter, säger Sofia Linder, chefsekonom vid Mobility Sweden (tidigare Bil Sweden) till Bulletin.

– I Sverige har även ändringar i styrmedlen medfört en ryckighet i nybilsregistreringarna. Det var rekordstora registreringar i mars förra året, just innan bonus malus-systemet ändrades den första april. Då höjdes malusen för fossildrivna bilar och subventionsnivåerna till laddhybrider minskades, säger Linder.

Läs även: Anslag till elbilar höjs till samma nivå som migrationsbudgeten

Stark efterfrågan men lågt utbud av fordon

– Efterfrågan är fortsatt stark bland konsumenterna, men utbudet av fordon följer inte och påverkar leveransförmågan. Leveranstiderna är nu allt från sex månader till över ett år, säger Linder.

– Vi har ännu inte sett någon negativ effekt av den höga inflationen på hushållens planerade bilköp, tillägger hon.

Inflationen sköt i höjden till sex procent under mars, den högsta nivån sedan början på 90-talet. I kombination med stigande bolåneräntor förväntas hushållen inom kort tvingas att dra åt svångremmen och minska utgifterna.

Sänkt helårsprognos

Mobility Sweden sänker nu årets prognos för personbilar från 325 000 till 310 000. Med all den osäkerhet som råder i dag kommer branschorganisationen att löpande se över prognosen.

– Den nya prognosen präglas av fortsatt hög osäkerhet kopplat till konsekvenserna av Rysslands krig i Ukraina och nya covidutbrott i Asien, inte minst hur produktion och leveranser påverkas, säger Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden i ett pressmeddelande.

Halvledare och andra komponenter saknas. Men även höjda priser på insatsvaror, liksom energi- och transportpriser tillsammans med en försvagad krona, riskerar att både leda till högre produktkostnader och påverka biltillverkarnas tilldelning av fordon till den svenska marknaden, varnar branschorganisationen.

Läs även: Miljözonen i Stockholm skärps - snart förbjuds hundratusentals dieselbilar

Dorothée Enskog