Facebook noscript imageBoxbollen-bröderna trotsar Amazon – jagar miljarden
Ekonomi
Boxbollen-bröderna trotsar Amazon – jagar miljarden
Amazon är en avgörande försäljningskanal för Boxbollen trots utmaningar med ’kinesiska scammers’ under 2024. Foto: TT
Amazon är en avgörande försäljningskanal för Boxbollen trots utmaningar med ’kinesiska scammers’ under 2024. Foto: TT

Boxbollen nådde 649 miljoner i omsättning under 2024 men missade vinstmålen. Nu planerar grundarna Jacob och Victor Eriksson för miljardsuccé genom bredare kändissamarbeten och satsning på fysisk detaljhandel i USA, rapporterar Breakit.

Trots tuffa utmaningar med ”kinesiska scammers” på Amazon och extremt höga marknadsföringskostnader visar det svenska företaget imponerande tillväxt. Omsättningen ökade från 305 miljoner till 649 miljoner kronor under förra året, men vinsten på ebitda-nivå ökade endast marginellt med 7 procent till 53 miljoner kronor.

Prioriterar USA-marknaden och bredare samarbeten

Bolaget domineras av USA-försäljning som står för över 90 procent av intäkterna. Jacob och Victor Eriksson, grundarna bakom succéprodukten, planerar nu för ett genombrott i fysisk detaljhandel och nya kändissamarbeten.

– Vi kommer vara lite smartare och jobba lite bredare, med bland annat amerikanska countrystjärnor och lite olika sporter, säger Jacob Eriksson till Breakit.

Överinvestering i marknadsföring påverkade resultatet

Bröderna Eriksson erkänner att de missade sina finansiella mål för första gången förra året, mycket på grund av alltför höga marknadsföringskostnader som uppgick till 375 miljoner kronor.

– Vi älskar marknadsföring, vi hade aldrig varit där vi är utan marknadsföringen. Men det är en av de saker som vi har identifierat – att vi spenderade för mycket på marknadsföring, säger Jacob Eriksson.

För 2025 är målsättningen att nå en omsättning på över en miljard kronor med en vinst på 220 miljoner kronor. Trots problemen med ”kinesiska scammers” under viktiga försäljningsdagar förblir Amazon en central försäljningskanal för det svenska bolaget.

– Det är otroligt vilken kraft det finns i Amazon. Jag tror att det finns 200 miljoner kunder och det är så enkelt för folk att handla, säger Jacob Eriksson.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.