Den enorma bristen på offentliga laddstolpar inom EU kommer att bromsa elbilsförsäljningen inom kort om situationen inte skyndsamt åtgärdas, varnar BMW:s vd Oliver Zipse. Segmentet är fortfarande bräckligt och starkt beroende av subventioner och tillgången till laddstoplar.
Förra året såldes runt 9,7 miljoner nya bilar inom EU, varav 10 procent var laddbara bilar och 20 procent hybrider, enligt the European Automobile Manufacturers’ Association, ACEA.
– Försäljningen av elbilar ökade mer än 10 gånger mellan 2017 och 2021, medan antalet offentliga laddstolpar i EU ökade med mindre än 2,5 gånger under samma period. Om den här situationen inte skyndsamt åtgärdas genom att införa ambitiösa mål för alla EU:s medlemsstater kommer vi mycket snart att hamna i en återvändsgränd, varnar BMW:s vd Oliver Zipse i ett annat pressmeddelande från ACEA, där han även är ordförande.
– Den starka utvecklingen inom elbilsegmentet är mycket välkommen. Vi får dock inte glömma att detta fortfarande är en ganska bräcklig marknad, som är starkt beroende av stödåtgärder som inköpsincitament och framför allt den utbredda tillgången till laddningsinfrastruktur, säger Zipse.
Enligt de senaste siffrorna från European Alternative Fuels Observatory fanns det knappt 25 000 offentliga snabba laddstationer (> 22kW) och runt 181 500 normala laddstolpar tillgängliga runtom in EU år 2020. Nederländerna har flest offentliga laddstationer, runt 65 000, följt av Tyskland med drygt 40 000. Sverige kvalar in på fjärde plats med drygt 13 500.
Läs även: Bristen: Snabba laddstationer för elbilar saknas i Sverige
EU:s bilförsäljningen lär öka under 2022
Den totala bilförsäljningen inom EU kommer att öka med 7,9 procent till 10,5 miljoner bilar under årets gång – en nivå som fortfarande ligger 20 procent lägre än före pandemin, förutspår ACEA. Förra årets svaga försäljningssiffror påverkades starkt av bristen på halvledare.
Även om leveranserna av halvledare bör stabilisera sig under årets gång uppmanar bilbranschorganisationen EU att minska sitt beroende av utländska leverantörer för att undvika att hamna i en liknande bristsituation i framtiden.