Facebook noscript imageFem procent av Sveriges personbilar nu laddbara
Ekonomi
Fem procent av Sveriges personbilar nu laddbara
Foto: Richard Vogel/AP/TT
Foto: Richard Vogel/AP/TT

Fem procent av Sveriges fordonsbestånd bestod av laddbara fordon förra året, säger Bil Swedens vd. Denna andel lär öka under 2022, då 60 procent av de nyregistrerade personbilarna förutspås vara laddbara jämfört med 45 procent förra året.

Sveriges fordonsbestånd ökade till 5,1 miljoner fordon förra året. Drygt 300 000 personbilar och 42 000 lastbilar nyregistrerades under det gångna året, enligt statistik från Bil Sweden.

– Omkring fem procent av de svenska bilarna är nu laddbara, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman till Bulletin.

Förra året registrerades totalt 135 302 laddbara bilar varav laddhybriderna stod för knappt tre femtedelar av nyregistreringarna och elbilarna för drygt två femtedelar. Antalet nyregistrerade elbilar ökade med 106 procent under 2021.

Omställningen av fordonsflottan tar dock tid. Bara en procent av de lätta lastbilarna i trafik är i dagsläget eldrivna.

Läs även: Bristen: Snabba laddstationer för elbilar saknas i Sverige

Optimism inför 2022

Runt 325 000 personbilar förväntas nyregistreras under 2022, enligt Bil Swedens prognos. Sextio procent av dessa lär vara laddbara, 34 procent drivna av el och 26 procent laddhybrider.

Avseende lätta lastbilar förutspås 44 000 nyregistreringar, varav nästan en femtedel lär vara eldrivna, enligt branschorganisationen. Förra året var denna andel 7,5 procent.

Jämfört med 2010 har transportsektorns utsläpp i Sverige hittills minskat med 27 procent. Det övergripande målet är att utsläppen ska minska med minst 70 procent till år 2030.

Bil Sweden anser bland annat att miljöbilsbonusen för laddbara bilar bör avvecklas på längre sikt. I år ligger denna bonus på maximalt 70 000 kronor, samma nivå som 2021. Bonusen kommer att sänkas till 50 000 kronor nästa år.

Dessutom införs ett tak för utbetalning av klimatbonusen för nya bilar som kostar över 700 000 kr under detta år. Har man råd med en sådan dyr ny miljöbil, behöver man inte klimatbonusen”, sade den förre miljöministern Per Bolund vid en digital pressträff i höstas.

Läs även: Fordonsskatten på nya bilar höjs, även tuffare att få miljöbilsbonusen

Dorothée Enskog