Den utredning om Bromma flygplatsens framtid som presenterades förra månaden skrämmer slag på landets företagare enligt kritiker. Tillgängligheten till huvudstaden måste säkras, understryker företrädare från både näringslivet och politiken.
– Det går rent formellt att avveckla Bromma flygplats väldigt fort. Jag föreslår en avveckling på tre till fem års sikt. Det finns kapacitet vid Arlanda på kort sikt, säger regeringens utredare och före detta ordförande i Trafikverket, Magnus Persson vid ett seminarium organiserad av Stockholms Handelskammare.
Utredningen baserar sig på att flyget, i synnerhet tjänsteresandet över dagen, kommer att få betydande svårigheter att återhämta sig efter pandemin. Det kan i värsta fall dröja till 2030-talets slut innan flygvolymerna är tillbaka på prepandeminivå, enligt utredningens prognos.
Läs även: Bromma flygplats kan stängas tidigast 2025
– En majoritet i riksdagen vill inte gå vidare med denna fråga under en pandemi. Att i det här läget fatta beslut om att göra oss av med en så viktig del av svensk infrastruktur är ansvarslöst, säger Maria Stockhaus (M), gruppledare i riksdagens trafikutskott.
Regeringens argumentation om minskat resande håller inte, enligt Stockhaus.
– Regeringen dundrar på med höghastighetstågen och tunnelbaneutbyggandet i Stockholm… Även [efterfrågan på] tåg och kollektivtrafiken påverkas av fler digitala möten och minskad arbetspendling, säger Stockhaus.
Tillgängligheten till Stockholm hotas
Otalbara mängder verksamheter runt om i landet förutsätter ett stort utbud av tillgänglighet genom flyget. Bromma hjälper att tillhandahålla tillgänglighet till hela Sverige.
– Det [utredningens slutsatser] är ett uttryck för meningslös symbolpolitik som är livsfarlig för Stockholm och för landet… Utredningsuppdraget har skickat skrämselhicka på företagare i både södra och norra Sverige. Det får människor att ompröva beslut om boende, etablering och annat, säger Anders Åkesson (C), gruppledare och vice ordförande i riksdagens trafikutskott.
– Att fatta ett sådant avecklingsbeslut på så kort sikt äventyrar tillgängligheten i Sverige, tillägger Braathens Regional Airlines (BRA) vd, Ulrika Matsgård.
Utredningen ut på remiss trots avsaknad av riksdagsmajoritet
Socialdemokraterna, som vill avveckla Bromma flygplats, vill i stället bygga ut Arlanda och en tredje landningsbana där. Utredningen om Brommas avveckling kommer snart att skickas ut på remiss även om en riksdagsmajoritet saknas i ärendet.
– Vi skall satsa på Arlanda och höghastighetståg, säger Jan Valeskog (S), oppositionsborgarråd vid Stockholms stad.
– Vi hoppas regeringen avvaktar utvecklingen för att vart flyget tar vägen [efter pandemin]… och lyssnar på riksdagens majoritet och lägger den här utredningen åt sidan, säger Stockhaus.
Förra månaden bekräftade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att nedläggningsbeslutet gäller. Moderaterna har lovat att riva upp ett sånt beslut om de bildar regering.
Läs även: Eneroth (S): ”Vi vill lägga ner Bromma”
Statliga Swedavia, som driver Bromma och Arlanda, kom i en analys förra året fram till att det inte skulle vara affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare och att en flytt till Arlanda därför vore att föredra.
Enligt uppgift till TT har inte Swedavia ändrat inställning. Bolagets tillstånd för Brommas verksamhet, med Stockholms stad, går ut 2038.