Facebook noscript imageCentrumdöden har bromsats in efter covidpandemin
Ekonomi
Centrumdöden har bromsats in efter covidpandemin
Omsättningen har ökat i stadskärnor sedan pandemiåren. Foto: Henrik Montgomery/TT
Omsättningen har ökat i stadskärnor sedan pandemiåren. Foto: Henrik Montgomery/TT

Den trend där flera stadskärnor håller på att dö ut, ofta kallat centrumdöden, mattades av efter covidpandemin. Omsättningen i landets stadskärnor ökade med 10 procent under 2021.
– Den högsta omsättningsutevcklingen ser vi storstädernas stadskärnor, säger Emma Hernell, vd på HUI Research.

Flera stadskärnor runt om i landet har under en längre tid brottats med vikande kundunderlag. Butikslokaler gapar tomma då allt fler affärer väljer att flytta ut till stora köpcentrum utanför stadskärnan. Fenomenet har fått ett eget begrepp – centrumdöden – och flera städer vittnar om samma problem.

Efter covidåren 2019 och 2020 ser det dock lovande ut. Trenden med vikande omsättning ser ut att brytas. Omsättningen ökade med tio procent 2021 och fyra av fem besökare kom tillbaka efter pandemin visar siffror från rapporten Cityindex Sverige. Rapporten är framtagen av Fastighetsägarna och HUI Research.

– Den högsta omsättningsutvecklingen ser vi i storstädernas stadskärnor. Utbudet av hotell och restauranger är stort här, och det är de branscher som tillsammans med beklädnad står för den största ökningen. Det är positivt att se att de största stadskärnorna, som under pandemiåren stod för de största tappen, påbörjade en fin återhämtning under 2021, säger Emma Hernell, vd, HUI Research.

Hotellbranschen går framåt

Starkast går hotellverksamheten som tappade rejält under pandemin. Den visade en 30-procentig ökning 2021, medan modehandeln ökade med 20 procent och restaurangbranschen med 14 procent.

Flödena i stadskärnorna har återhämtat sig efter pandemin men ligger fortfarande på nivåer som är lägre än innan pandemin.

– Flödena i stadskärnorna är fortfarande lägre än innan pandemin och det är viktigt att ständigt arbeta med att få fler att trivas och vistas där. Insikten om att flöden skapar stadsliv är angelägnare än någonsin och här spelar utbudsmixen en stor roll. Genom att bredda innehållet ökar antalet besöksanledningar och nya grupper lockas. Vi ser att allt fler branscher tar plats i stadskärnorna och vet att stadskärnor med stor branschmix har högre besöksflöden. I nya tider av osäkerhet blir det ännu viktigare att arbeta tillsammans för stadslivet, säger Helena Olsson, chef stadsutveckling, Fastighetsägarna Stockholm.

Läs även: Bolognesen kan vara hotad – tomt på tomatpuréhyllorna i hela landet

Isabelle Eriksson

Reporter.
Tips mottages gärna!
isabelle.eriksson@bulletin.nu