Unga på glid kan räddas av disciplin i skolan. Men även om en majoritet i riksdagen vill ha ordningsomdömen så vägrar regeringen – samtidigt som man lurar i väljarna att man satsar på förebyggande insatser.
KRÖNIKA. Allt färre elever och lärare känner sig trygga i skolan, enligt en färsk rapport från Skolinspektionen. Var tredje lärare tvingas numera lägga en stor del av undervisningstiden på att hålla ordning, och det tycks bara bli värre (SVT 2/9).
Ett sånt brutalt slöseri med tid detta är! Tänk om timmarna kunde läggas på undervisning i stället för att gapa åt bråkstakar. Vilken skillnad det skulle göra för barnen och samhället...
Från regeringen sägs det ofta att det behövs satsningar på skolan för att komma åt svåra problem som ökad kriminalitet. Men man tycks inte förstå att det inte räcker med att pytsa in mer pengar. Det behövs även ordning och reda. Regler och ramar.
Men sådant gillar inte de rödgröna. Snarare motarbetas det.
Färre barn upplevde i Skolinspektionens undersökning att lärare ingriper om någon elev trakasseras, vilket ju kan ha att göra med att hälften av lärarna är rädda för att anmälas.
Det är häpnadsväckande svekfullt att regeringen mot den bakgrunden vill ha kvar Barn- och elevombudsmannen, som kämpar för att stökiga elever får skadestånd om lärare har ingripit för hårt (enligt myndigheten). En jurist på Skolinspektionen menade att det ”skapas en praxis där skolpersonal knappt vågar vidröra elever även när det är nödvändigt för att upprätthålla ordningen i skolan” (DN 23/10 -19).
Men det är tydligen inget som oroar våra styrande politiker.
Inte heller tycks regeringen lyda den majoritet i riksdagen – L, KD, M, C och SD – som vid två tillfällen uppmanat de styrande att införa skriftliga omdömen i ordning och uppförande.
Tydligen ska frågan analyseras i regeringskansliet under året. Men det finns exempelvis inte med i ett annat förslag – ”Nationell plan för trygghet och studiero i skolan” – som nu är ute på remiss.
Bakgrunden är sannolikt att S, MP eller V är emot vad utbildningsutskottet i demokratisk anda beslutat och sätter sig på tvären.
2019 sa utbildningsminister Anna Ekström (S) att skriftliga omdömen skulle skapa mer administration och byråkrati. Miljöpartiet har uttryckt att de skulle göra det svårare att bygga relationer med eleverna. Vänsterpartiet ansåg att betyg ska ges i ytterst begränsad utsträckning eftersom det saknas belägg för att de har någon positiv effekt (TT 2/4 -19).
Ekström (S) sa till TT att hon ”naturligtvis” följer beslut från riksdagen.
Men det gör hon ju inte alls.
”Man vill väl inte”, svarade Moderaternas utbildningspolitiska talesperson Kristina Axén Olin när jag frågade nu i veckan.
De rödgrönas motstånd är ett svek, då ökat fokus på ordning och reda i skolan skulle kunna ge unga som riskerar att hamna snett en annan riktning.
Jan Björklund (L) sa 2019: ”Innan en elev tappar fotfästet börjar det med små problem som sedan växer. Om skolan ger tydliga och tidiga signaler så blir det färre elever som hamnar i stora problem” (SVT 2/4 -19).
Sant. Jag tror tyvärr att slappskolan gör att stökiga barn blir stökiga ungdomar utan respekt för auktoriteter.
Polisen Fredrik Gårdare berättade i veckan för Bulletin att han har sett ”en ökad brutalisering där allt fler och allt yngre personer blir alltmer känslokalla”. Poliser, brandmän, ambulanspersonal och ordningsvakter har under många år vittnat om ett allt hårdare klimat, med grövre våld.
Om ungdomarna som kastar sten eller skriker fula ord redan i skolan får bannor om de beter sig illa är jag övertygad om att de skulle bli lugnare senare i livet. Och att tryggheten därmed skulle öka generellt i Sverige.
Dessutom skulle jag gärna se mer av mental träning i skolan, som stärker självkänslan och lär barnen att välja tankar som gynnar dem och minskar stressen.
Så visst anser jag från höger att det förebyggande arbetet är viktigt. Jag är enig med de rödgröna om det.
Men det måste handla om kvalitet, inte kvantitet. Om press, inte om pengar. Om ordning, inte om ord.
CAROLIN DAHLMAN
carolin@bulletin.nu
Facebook: Carolin Hanna Dahlman
Twitter: carolindahlman