Facebook noscript imageDärför radikaliseras muslimska konvertiter oftare
Fokus
Därför radikaliseras muslimska konvertiter oftare
De tyska tvillingarna Kevin och Mark syntes i maj 2015 i IS propagandamaterial. Båda dog senare i självmordsattentat. Foto: Dabiq.
De tyska tvillingarna Kevin och Mark syntes i maj 2015 i IS propagandamaterial. Båda dog senare i självmordsattentat. Foto: Dabiq.

Varför är det förhållandevis många konvertiter som dras till våldsbejakande islamism? Danska Berlingske har tittat närmare på fenomenet och hittar två huvudförklaringar.

Massmordet i Kongsberg i Norge i onsdags, då fem personer dog, har aktualiserat frågan om varför konvertiter är överrepresenterade när det gäller islamistiskt motiverade våldsdåd.

Espen Andersen Bråthen, som sitter gripen för dådet, lade 2017 ut en video på internet där han meddelar att han är muslim samt att han är en budbärare som kommer med en varning. En barndomsvän ska enligt VG ha varnat polisen eftersom han menade att Andersen Bråthen i flera år varit psykiskt sjuk.

Per Gudmundson: Så blev Sveriges mest ökända terroristfamilj ett fall för socialen

Polisen har därefter varit i kontakt med honom och har haft farhågor om islamistisk radikalisering. Om misstankarna stämmer skulle det innebära att Espen Andersen Bråthen blir ytterligare ett namn på en redan lång lista med konvertiter som snabbt radikaliserats för att sedan begå våldsdåd.

”Blonda terrortvillingar” chockade Tyskland

De tyska tvillingarna Kevin och Mark som i maj 2015 medverkade i IS propagandatidskrift Dabiq är ett av fallen som listas av Berlingske. Bröderna – som av tyska Focus kallas för ”de blonda terrortvillingarna” – var egentligen väldigt olika och valde olika banor i livet.

Kevin beskrevs som introvert men lyckades ändå ta sig till USA som utbytesstudent, och studerade senare juridik på Ruhr-universitetet i Bochum. Han tros ha konverterat till islam 2009 då han bodde i Istanbul. Den mindre akademiske Mark sökte sig till den tyska armén och tjänstgjorde i Afghanistan, där han uppskattade sina amerikanska kollegor men var kritisk till landets muslimska befolkning.

När han kom hem till Tyskland 2013 ska han ha radikaliserats av Kevin, som sedan tidigare sökt sig till salafismen, den riktning inom islam som vill att religionen praktiseras som man gjorde på 600-talet. I juli 2014 anslöt sig bröderna till IS i Syrien.

I april 2015 körde Kevin en lastbil med sprängmedel in i ett av den irakiska arméns huvudkvarter och dödade 140 irakiska soldater. Två veckor tidigare hade Mark sprängt sig själv i luften i ett terrorattentat i en irakisk stad där tolv soldater dog.

Berlingske har tittat på flera sammanställningar som visar att konvertiter är kraftigt överrepresenterade inom den våldsbejakande islamismen. I Storbritannien är till exempel bara fyra procent av landets muslimer konvertiter, men de utgör tolv procent av brittiska jihadister och står bakom 16 procent av jihadistiska terrorattacker i landet, enligt israeliska forskare.

I Danmark har DR identifierat 77 danskar som rest för att kriga för IS. Av dessa var 11, eller 14 procent, konvertiter, trots att bara 1,4 procent av danska muslimer är det.

Två förklaringsmodeller

Vad beror överrepresentationen på? De svar som ges inom forskningen kan grovt delas in i två förklaringsmodeller, skriver Berlingske.

I den ena beskrivs konvertiterna som ”vilsna själar som letar efter svar” och ”svaga människor” som blir lätta offer. Tyska Kevin och Mark hamnade till exempel i klorna på två av de mest hatfyllda tyska predikanterna, Pierre Vogel och Ahmad Abdelaziz Abdullah.

Problemet med den förklaringen är att den utmålar personer som Kevin och Mark som mer passiva än de kanske har varit. Därför pekar andra forskare på en modell där social tillhörighet spelar en större roll.

En tysk – eller svensk – person som konverterar till islam antas där bli dubbelt utstött: både av sin egen umgängeskrets och därefter av muslimer som inte accepterar honom eller henne som en av sina egna. För att bevisa sin religiösa övertygelse söker sig därför personen till mer radikala idéer, och till skillnad från bland ”infödda” muslimer finns inga andra personer i omgivningen med religiös erfarenhet som agerar ”stoppkloss”.

Läs även: Ann Charlott Altstadt: Vänstern har blivit kalifatets kolportörer

Radikaliseringsprocessen tycks vara ännu snabbare och mer militant hos personer i utsatta situationer. I fängelser är extrema tolkningar av islam ofta de vanligaste och radikaliseringen sker nästan omedelbart. Ungefär hälften av britterna som anslöt sig till IS var kriminellt belastade.

Sören Billing