Facebook noscript imageDEBATT: A-traktorerna har blivit ett gissel och reglerna måste ändras
Debatt
DEBATT: A-traktorerna har blivit ett gissel och reglerna måste ändras
A-traktor med dekalen ”Du har plats ett i kön”. Dagens debattör Anders Carlgren. Foto: Anders Carlgren/Yvonne Tallkvist
A-traktor med dekalen ”Du har plats ett i kön”. Dagens debattör Anders Carlgren. Foto: Anders Carlgren/Yvonne Tallkvist

De gamla epatraktorerna har blivit a-traktorer, och vad som en gång var arbetsredskap har blivit nöjesfordon. Manipulerade fartspärrar, olycksstatistik och långa bilköer talar sitt tydliga språk – reglerna måste ändras, skriver dagens debattör Anders Carlgren.

I vår nya tid kallas lantbrukets gamla epatraktorer för a-traktorer. Det är ombyggda personbilar som får köras av blott 15-åriga ungdomar med mopedkörkort, så kallat AM-körkort. Till exempel en Porsche eller en monsterjeep typ Hummer, för båda bilmodellerna finns idag registrerade som a-traktorer.

Den gamla tidens epatraktorer togs fram redan på 1920-talet, som extra dragfordon i jordbruket. Under andra världskrigets beredskapstid gjorde de stor nytta och fick köras med traktorkort från 16 års ålder.

I dag kan i stort sett vilken personbil som helst registreras som a-traktor. Bilen ska spärras elektroniskt till en maxfart på 30 km/tim, får inte ha ett fungerande baksäte, måste ha dragkrok och får ha maximalt två passagerare. Bak på bilen ska det finnas en röd triangelskylt som varning. Att skaffa ett så kallat AM-körkort för a-traktor är en ganska enkel procedur: en dags teorilektioner, en dags övningskörning på moped, teoriprov hos Trafikverket och därefter uppkörning på moped.

Läs även: Vansinnesfärden gick i 122 km/h – i A-traktor

Idag finns det 38 500 a-traktorer, en ökning med 8 000 fordon sedan förra året. Men att döma av dessa fordons framfart på vägarna är uttrycket yuppiebil för tonåringar en mera korrekt benämning, för det är så den explosionsartade ökningen har utvecklats.

På vägarna runt om i landet skapar de ofta rena monsterköer. Än värre är det med trafikolyckorna. Förra året orsakade dessa fordon 190 personskador och enligt polisen runt om i landet är personskadorna betydligt värre när en a-traktor är inblandad.

Senast var det fyra ungdomar i en sådan yuppiebil som körde in i ett träd i närheten av Enhörna i Södermanland. En passagerare fick livshotande skador och föraren är misstänkt för både olovlig körning och rattfylleri. Alla fyra fördes i ambulans till sjukhus.

Att manipulera bilens elektroniska fartspärr är enligt trafikpolisen en ganska enkel manöver för den som vet hur man gör, och därefter kan man köra sin yuppiebil lika fort som en vanlig personbil. Polisen rapporterar också från flera regioner att skadorna på både fordon och passagerare är betydligt allvarligare jämfört med när det gäller olyckor med vanliga personbilar.

De vanligaste modellerna av a-traktor är olika modeller av Volvo. Tvåa i statistiken över registreringar ligger idag Nissan, tätt följd av BMW, Mercedes och Audi. Det finns också mer exklusiva fordon som Land Rover, 181 stycken, eller Porsche, 76 stycken. På listan finns till och med två 3,2 tons monsterjeepar av modell Hummer. Det är den civila varianten av USA:s militära Humvee, de som förekommer i snart sagt varje modern amerikansk krigsfilm.

Läs även: Elsparkcyklister – illa omtyckta i trafiken

Under tidigt 1970-tal körde jag själv en traktorregistrerad amerikansk Willys Jeep årsmodell 1946, till och från skolan. Den modellen är väl mest känd från krigskomedin M*A*S*H. I dag rullar det fortfarande 242 Willys Jeepar som är traktorregistrerade. Min egen gamla Willys står sedan många år tillbaka på ett bilmuseum.

Yuppiebilarna är numera vanligast i Västra Götaland och Skåne, men sett i förhållande till folkmängd är de absolut vanligast i Dalarna och Västernorrland. Uppåt landet är de äldre epatraktorerna vanligare, och dessa är dessutom svårare att manipulera fartmässigt eftersom fartspärren på de fordonen ska vara mekanisk inne i växellådan.

De 38 500 a-traktorerna i den totala vagnparken på bortåt fem miljoner personbilar kan kanske tyckas vara strunt. Men de orsakar många gånger kilometerlånga monsterköer på både riksvägar och länsvägar. På motorvägar och motortrafikleder är de självklart förbjudna, men det händer att de upptäcks också där.

Några självupplevda exempel på sådana extremt långa bilköer från södra Sverige denna sommar är länsväg 136, som löper längs i stort sett hela Ölands längd, från norr till söder, inklusive den östra kustvägen. Väg 195 från Jönköping till Karlsborg och vidare upp till Askersund. Hallands kustvägar från Kungsbacka och hela vägen ner till Halmstad. Eller ta de mindre vägarna till och från norra Upplands kuststräcka. Listan på sådana absoluta problemvägar med yuppiebilar kan göras betydligt längre.

Passage av en traktorbil på de mindre vägarna kan vara en våghalsig upplevelse, eftersom många av de unga förarna är helt obenägna att köra av vid en busshållplats eller en parkeringsficka och släppa förbi kön.

Att de bakomvarande personbilsförarna hänger sig på signalhornet och förbannar den där yuppiebilen lönar sig föga, eftersom det sällan överröstar musiken på högsta volym som ofta strömmar ut genom nervevade fönster. Ibland dessutom med någon hånfull dekal mot kön i bakrutan, typ ”Du är först i kön”. Förarna tycks ibland helt enkelt njuta av sin framfart.

Läs även: 17-årig kille spelade Metallica i Epatraktor – åtalas för förargelseväckande beteende

En a-traktor har egentligen ingenting med en traktor att göra. Ordet kommer från latinets ”trahere”, som betyder dra. Men bara fåtalet a-traktorer är riktiga dragfordon. Den gamla tidens epatraktorer tjänade mest som ett nyttofordon, medan de nya yuppiebilarna mest förefaller vara nöjesfordon, som dessutom ofta framförs med för många passagerare.

Det måste nu till ett nytt regelverk för a-traktorerna. Framfarten på vägarna, manipulationerna av fartspärrar och statistiken kring olyckor talar ett alltför tydligt språk. Det finns enskilda trafikpoliser som helt enkelt vill förbjuda dem helt och hållet. Det duger inte med att Trasportstyrelsen påstår att saken ska ses över, för det är så det brukar heta när olämpliga företeelser hamnar i långbänk och där resultaten brukar utebli.

Anders Carlgren
Journalist & fri skribent

Bulletin Debatt

Detta är ett debattinlägg i Bulletin. Debattören svarar för sina åsikter i debattartikeln. Vill du publicera dig på Bulletin Debatt eller inkomma med replik? Skicka artikelförslag till debatt@bulletin.nu